Fen bilgisi ve sınıf öğretmen adaylarına öğretmenlik uygulaması sürecinde uygulanan akran eğitimi yaklaşımının fen bilimleri derslerini planlamaları üzerine etkisi
dc.contributor.advisor | Ayvacı, Hakan Şevki | |
dc.contributor.author | Bebek, Sena | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T18:01:19Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T18:01:19Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-04-29 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/108572 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi ve sınıf öğretmen adaylarına öğretmenlik uygulaması sürecinde uygulanan akran eğitimi yaklaşımının fen bilimleri derslerini planlamaları üzerindeki etkisini belirlemektir. Araştırma sürecinde fen bilgisi öğretmen adayları ile sınıf öğretmen adaylarının bir araya getirilmesi ile oluşturacak olan ortamda akran eğitimi yaklaşımı ile birlikte pozitif yönde diyalektik etkileşim sağlamak hedeflenmektedir. Araştırmanın hem nicel boyutunun hem de nitel boyutunun bulunduğu bu nedenle de karma araştırma yaklaşımı ile yürütülmesi gerektiğine karar verilmiştir. Araştırmanın nitel boyutu için betimsel araştırmalar başlığı altında yer alan özel durum çalışması, nicel boyutu için deneysel araştırmalar başlığı altında yer alan yarı deneysel desen ile uygulamalar yürütülmüştür.Araştırma, 2018 – 2019 eğitim öğretim dönemi bahar yarıyılında Trabzon Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi'nde fen bilgisi öğretmenliği ve sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte ve öğretmenlik uygulaması dersini almakta olan öğretmen adayları üzerinde yürütülmüştür. Uygulama sürecinin öncesinde, uygulama sürecinde ve uygulama sürecinin sonrasında olmak üzere üç farklı kategoride toplanan verilerin nicel boyutu için ders planı formu ve gözlem formu kullanılırken nitel boyutu için de klinik mülakat çalışmaları yürütülmüştür. Veri toplama araçlarından elde edilen verilerin analizinde; ders planları için araştırmacı tarafından hazırlanmış olan değerlendirme kriterleri, gözlem formu için sahip olduğu alt basamaklara bağlı olarak ifade edilmiş değerlendirme kriterleri ve klinik mülakatlar için de içerik analizi tekniği ile analiz süreci yürütülmüştür. Elde edilen veriler incelendiğinde, akran eğitimi yaklaşımı ile yürütülen öğretmenlik uygulaması sürecinin ders planı hazırlama, uygulama ve değerlendirme sürecine olumlu yönde etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda da öğretmenlik uygulaması sürecinde akran eğitimi yaklaşımının tercih edilmesine yönelik olarak araştırma sonuçlarına ve ileride yürütülebilecek araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Fen bilgisi ve sınıf öğretmen adayı, akran eğitimi, öğretmenlik uygulaması süreci, ders planı | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to determine the impact of peer coaching approach conducted on preservice science teachers and preservice elementary teachers in practicum process on the planning of science courses.By bringing together preservice science teachers and preservice elementary teachers, a positive dialectical interaction will be provided with the peer coaching approach in the environment that will be formed. When the problem situation and objentive of this study are takein into consideration, it was decided to conduct the research with a mixed research method. Because this research has a quantitative and qualitative dimension. Case study method was used for the qualitative dimension of this research and quasi experimental method was used for the quantitative dimension of this research.This study was conducted preservice science teachers and preservice elementary teachers who are studying at Trabzon University Fatih Faculty of Education in the spring semester of 2018- 2019 academic year. The data collection process of this research was carried out in three steps: before of implementation process, during of implementation process and after of implementation process. Lesson plans and observation form was used to collect data in the quantitative dimension of this research and clinical interview was used to collect data in the qualitative dimension of this research. The data obtained from the lesson plan were analyzed with evaluation criteria, the data obtained from the observation form were analyzed by sub-steps and the data obtained from the clinical interview were analyzed content analysis.When the data obtained is examined, it was concluded that peer coaching approach had a positive impact on the lesson plan prepartion, implemantion and evaluation. In this contexti suggesitons have been made for the preference of the peer coaching approach in practicum process.Keywords: Preservice science teachers, preservice elementary teachers, peer coaching approach, practicum process, lesson plan | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Fen bilgisi ve sınıf öğretmen adaylarına öğretmenlik uygulaması sürecinde uygulanan akran eğitimi yaklaşımının fen bilimleri derslerini planlamaları üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | The impact of peer coaching approach conducted on preservice science teachers and preservice elementary teachers in practicum process on the planning of science cources | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-04-29 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Peer education | |
dc.subject.ytm | Peer interactions | |
dc.subject.ytm | Peer | |
dc.subject.ytm | Apprentice teachers | |
dc.identifier.yokid | 10328866 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TRABZON ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 620204 | |
dc.description.pages | 163 | |
dc.publisher.discipline | Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı |