dc.contributor.advisor | Oktan, Vesile | |
dc.contributor.author | Şirin, Muhammed | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T18:01:16Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T18:01:16Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-07-14 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/108571 | |
dc.description.abstract | Fiziksel ve cinsel istismar formlarına eşlik etmesine rağmen, fark edilmesinde ve tanımlanmasında güçlükler yaşanan duygusal istismar, bireyin yaşamını birçok açıdan olumsuz etkileyen bir durum olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinde yaşamda anlam ve intihar olasılığını algılanan duygusal istismar açısından incelemektir. Çalışmada ayrıca cinsiyet, ebeveyn birliktelik durumu, anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu, bir sosyal topluluk ya da kulüp çalışmasına katılım durumu, ikamet edilen yerleşim yeri ve algılanan ebeveyn tutumu gibi değişkenler ile algılanan duygusal istismar, yaşamda anlam ve intihar olasılığı arasındaki ilişkiler de incelenmiştir.Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Trabzon Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi'nin, Eğitim Bilimleri, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi ve Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümleri'nde öğrenimine devam etmekte olan 435 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında, Ersanlı, Yılmaz ve Özcan tarafından geliştirilen Yetişkinler İçin Algılanan Duygusal İstismar Ölçeği (YİADİÖ), Cull ve Gill (1988) tarafından geliştirilen, Türkçe'ye uyarlaması Şahin ve Batıgün (2000) tarafından yapılan İntihar Olasılığı Ölçeği, Steger, Frazier, Oishi ve Kaler (2006) tarafından geliştirilen, Türkçe'ye uyarlaması Demirbaş (2010) tarafından yapılan Yaşamda Anlam Ölçeği ve öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin bilgileri elde etmek için araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, Bağımsız t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda üniversite öğrencilerinin algılanan duygusal istismar düzeyi ile yaşamda anlam arayışı alt boyutu ve intihar olasılığı arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu; yaşamda anlamın varlığı alt boyutu ile negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Ayrıca algılanan duygusal istismarın cinsiyet, bir sosyal topluluk ya da kulüp çalışmasına katılım durumu, yerleşim yeri ve algılanan ebeveyn tutumuna göre anlamlı farklılıklar gösterdiği bulunurken; ebeveyn birliktelik durumu, anne öğrenim durumu ve baba öğrenim durumuna göre anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar literatür çerçevesinde tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Algılanan Duygusal İstismar, Yaşamda Anlam, İntihar Olasılığı. | |
dc.description.abstract | Although accompanied by physical and sexual abuse forms, emotional abuse, which has difficulties in recognizing and identifying, is a situation that negatively affects the life of the individual in many respects. The main purpose of this research is to examine the meaning of life and suicide probability in university students in terms of perceived emotional abuse. The study also examined the relationships between variables such as gender, parental status, maternal education, paternal education, membership of an association, foundation or non-governmental organization, the place of residence, and perceived parental attitude, and perceived emotional abuse, meaning in life, and probability of suicide. The study group of the research consisted of 435 students who continue their education in the Educational Sciences, Mathematics and Science Education and Turkish and Social Sciences Education Departments of Trabzon University Fatih Education Faculty in the 2019-2020 academic year. In the collection of this research data The Perceived Emotional Abuse Scale for Adults developed by Ersanlı, Yilmaz and Ozcan; Suicide Probability Scale developed by Cull and Gill (1988) and adapted to Turkish by Sahin and Batıgun (2000); Meaning in Life Scale developed by Steger, Frazier, Oishi and Kaler (2006) and adapted to Turkish by Demirbas (2010); and Personal Information Form prepared by the researcher to obtain information about the demographic characteristics of students were used. In analyzing the data obtained in the research, Pearson Moments Multiplication Correlation Coefficient, Independent t Test, One-Way Variance Analysis techniques were used. As a result of the research, it has been found that there is a positive and significant relationship between the perceived emotional abuse level of university students and the sub-dimension of the search for meaning in life and the probability of suicide; there is a negative relationship with the sub-dimension of the existence of meaning in life. In addition, while perceived emotional abuse shows significant differences according to gender, participation in a social community or a club activity, location and perceived parental attitude; it was determined that there was no significant difference in terms of parental status, mother education and father education. The obtained results are discussed within the framework of the literature and suggestions are presented.Keywords: Perceived Emotional Abuse, Meaning in Life, Probability of Suicide. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Üniversite öğrencilerinde yaşamda anlam ve intihar olasılığının algılanan duygusal istismar açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of meaning in life and suicide probability in university students in terms of perceived emotional abuse | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-07-14 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Life meaning | |
dc.subject.ytm | Suicide | |
dc.subject.ytm | Emotional abuse | |
dc.identifier.yokid | 10335538 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | TRABZON ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 627505 | |
dc.description.pages | 109 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı | |