Antenatal eğitimin emzirme öz-yeterlilik algısı ve emzirme sürecine etkisi
dc.contributor.advisor | Avcı, Özlem | |
dc.contributor.author | Karagöz, Ahsen | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T17:41:32Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T17:41:32Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-06-13 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/108141 | |
dc.description.abstract | ANTENATAL EĞİTİMİN EMZİRME ÖZ- YETERLİLİK ALGISI VEEMZİRME SÜRECİNE ETKİSİAntenatal dönemde verilen emzirme eğitiminin emzirme öz yeterlilik ve emzirmesürecine etkisini belirlemek için planlanan bu araştırma Ağustos 2017- Mart 2018tarihleri arasında, İstanbul'da özel bir hastanede Kadın Sağlığı ve Hastalıklarıpolikliniğinde gerçekleştirilen yarı deneysel tipte bir araştırmadır. Araştırmadaçalışma grubunda 50, kontrol grubunda 50 olmak üzere toplam 100 gebe yeralmaktadır. Araştırmacı tarafından çalışma grubundaki gebelere 2 hafta içinde 6-8kişilik gruplar halinde 1 oturum olacak şekilde 70-80 dk eğitim verilmiştir. Çalışmave kontrol grubundaki annelerin postnatal ilk 24 saat içinde 1.,4. ve 6. ayda emzirmeöz-yeterlilik algıları ile bebeklerin boy, kilo ölçümleri, emzirme başarılarıölçülmüştür. Birinci ayda Postnatal Anne Bilgi Formu uygulanmıştır. Verilerinistatistiksel değerlendirilmesinde; istatistik programı kapsamında tanımlayıcıistatistikler ile ANOVA ve bağımsız gruplar için t testi kullanılmıştır.Çalışmasonuçlarına göre; gebelerin daha önce emzirme deneyimi oranının çalışma grubuiçin %40, kontrol grubu için %52 olduğu belirlenmiştir. Çalışma grubundakigebelerin %70'i, kontrol grubundaki annelerin %48'i bebeklerini ilk ayda 6 ek gıdaolmadan emzireceklerini ifade etmişlerdir. Çalışma grubundaki annelerin bebekleriniilk yarım saat içinde emzirme durumu %32.0 iken, kontrol grubundaki annelerinsadece %12.0'ı ilk yarım saat içinde bebeklerini emzirmişlerdir. Bununla birlikteözellikle çalışma grubunda aylar ilerledikçe emzirme oranının yüksek oranda devamettiği bulunmuştur. Emzirme süreci içerisinde çalışma grubu LATCH puanlarınıntekrarlı ölçümleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmaktadır (p<0,05).Ayrıca, çalışma ve kontrol grubunun doğum öncesi öz-yeterlilik puanları arasındaistatistiksel olarak anlamlı fark yok iken, eğitim sonrası çalışma grubu ve kontrolgrubunun doğum sonrasındaki öz-yeterlilik puanları arasında istatistiksel olarakanlamlı fark bulunmaktadır (p<0,05). Araştırma sonuçlarına göre; emzirme özyeterlilikalgısını güçlendirme temelli doğum öncesi izlemlerin düzenli yapılarakemzirme eğitimlerine gebelik döneminde başlanması önerilebilir.Anahtar Kelimeler: Antenatal dönem, emzirme eğitimi, emzirme öz yeterlilik,emzirme süreci | |
dc.description.abstract | THE EFFECT OF ANTENATAL EDUCATION ON BREASTFEEDINGSELF-SUFFICIENCY BREASTFEEDING PROCESSThis study was conducted to determine the effect of antenatal breastfeedingeducation on mother's breastfeeding self-efficacy perception and breastfeedingprocess. The study was a semi-experimental study conducted in the Policlinics ofWomen's Health and Diseases in a private hospital in Istanbul between August 2017and March 2018. A total of 100 pregnant women, 50 in the study group and 50 inthe control group were included in the study. The researcher gave training to thestudy group as 70-80 minutes in 2 weeks, with 1 session in groups of 6-8 persons.Mothers in the study and control groups were measured breastfeeding self-efficacyperceptions with babies height, weight measurements, breastfeeding success at the1st, 4th and 6th months within the first postnatal 24 hours. Postnatal MotherInformation Form was applied at postnatal one month. In the statistical evaluation ofthe data; descriptive statistics and ANOVA with independent t tests were used by astatistical program.According to the results; it is found that the pregnants were theirin 34th-36th gestational weeks (study group 38%, control group 34%) and the mostof mothers planned their pregnanacy (study group 92%, control group 88%). Also itis determined breastfeeding experiment was %40 for the study group and 52% fort hecontrol group. Before education 70% of the study group mothers ans 48% of thecontrol group told that they would only breasfeed for 6 months. And rate of thebreastfeeding in the first half hour was 32% for the study group, 12% for the controlgroup. After education, all of the study group and 80.0% of the control group toldthat they thought to breastfeed without additional food.Besides, it is foundbreastfeeding rate was getting increase with increased time. There was a significantdifference between LATCH scores in the study group (p<0,05). Also, there was asignificant difference between self efficacy scores after education (p<0,05).As resultsof the study, it is suggested that antenatal follow-up based on improvement about selfefficacy perception should be done regularly.Keywords: antenatal period, breastfeeding education, breastfeeding selfsufficiency,breastfeeding process | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Antenatal eğitimin emzirme öz-yeterlilik algısı ve emzirme sürecine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of antenatal education on breastfeeding self-sufficiency berastfeeding process | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-06-13 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Pregnancy | |
dc.subject.ytm | Breast feeding | |
dc.subject.ytm | Prenatal education | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy | |
dc.identifier.yokid | 10223928 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL MEDİPOL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 522944 | |
dc.description.pages | 107 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |