Show simple item record

dc.contributor.advisorAydın, Gökhan
dc.contributor.authorKaya, Zeynep
dc.date.accessioned2020-12-06T17:34:54Z
dc.date.available2020-12-06T17:34:54Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-05-21
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/107968
dc.description.abstractSon yıllarda ülkemizde özel hastanelerin sayısının ve sektördeki rekabetin arttığı dikkat çekmektedir. Özel hastane yetkililerinin, hastanelerini ön plana çıkarabilmek için hasta ve hasta yakını memnuniyetini artırarak farklılaşmaya yönelmişlerdir. Sağlık hizmeti kalitesi ve memnuniyet kapsamında hastaların iyileştirilme haklarının hem ahlaki hem de yasal olarak ihlal edilmesinin önlenmesi beklenmektedir. Bu haklar bilindiğinde bireyin daha kaliteli ve daha verimli bir sağlık hizmeti alması mümkün olabilecektir. Bu çalışmanın amacı, İstanbul ilinde yaşayan üniversite öğrencilerinin hasta hakları ve sorumlulukları bilgi düzeyinin memnuniyet ile ilişkisinin ve bunları etkileyen demografik faktörlerin belirlenmesidir. Öğrencilerin hasta hakları ve sorumlulukları hakkındaki görüşlerinin yaş, cinsiyet ve eğitim aldıkları fakülte bölümüne göre farklılık gösterip göstermediği ve sağlık kurumlarından memnuniyet üzerine etkisi regresyon analizleri ile gruplar arası farklılık analizleriyle sınanmıştır. Öğrencilerin hasta hakları ve sorumlulukları hakkındaki görüşleri ve ilgili demografik bilgileri yüz yüze ve çevrimiçi uygulanan anketler yardımıyla toplanmış ve çalışmaya 400 kişilik öğrenci grubu katılmıştır. Sonuç olarak, üniversite öğrencilerinin hasta hakları ve sorumlulukları bilgi düzeyinin memnuniyet üzerinde pozitif yönlü bir etkisi olduğu tespit edilmiştir (p<0,01). Anahtar kelimeler: Hasta hakları ve sorumlulukları, üniversite öğrencileri, bilgi düzeyleri, sağlık ve anket.
dc.description.abstractIn recent years, the number of private hospitals has increased in our country steadily. It is drawn attention that there is a great competition in the private healthcare sector as a result of this development. For this reason, private hospital officials have turned to being different in order to bring their own hospitals to the forefront. It is expected to prevent of violations both moral and legal of patients ' rights to be improved in the field of health service quality. When these rights are known, it will be ensured that the individual receives a higher quality and more efficient health service. The purpose of this study is determined of the relationship between the level of knowledge and satisfaction the patient rights and responsibilities of university students living in Istanbul province and of the demographic factors that affect these. The purpose of this study is determined of the relationship between the level of knowledge and satisfaction the patient rights and responsibilities of university living in Istanbul province and of the demographic factors that affect these. The students' opinions about patient rights and responsibilities, the status of differing from according to according to their demographics (age, gender) and in the faculty department in which they receives education, reliability analyzes, factor analyzes, normality statistics, descriptive statistics, correlation, regression analyzes and difference analyzes were performed. For the study, face-to-face and surveys conducted over the internet were carried out and a group of 400 students participated in the study. As a result, it was determined that the level of knowledge of patient rights and responsibilities of university students have a positive directional effect on satisfaction (p<0,01)Keywords: Patient rights and responsibilities, university student, knowledge levels, health and survey.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSağlık Kurumları Yönetimitr_TR
dc.subjectHealth Care Managementen_US
dc.titleFarklı fakültelerde okuyan üniversite öğrencilerinin hasta hakları ve sorumlulukları konusundaki bilgi düzeyinin sağlık kurumu memnuniyetine etkisinin ölçülmesi
dc.title.alternativeThe measurement of the impact on health institution satisfaction of the level of knowledge about patient rights and responsibilities of university students studying at different faculties
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-05-21
dc.contributor.departmentSağlık Yönetimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPatient rights
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmPatient rights
dc.subject.ytmPatients
dc.subject.ytmResponsibility
dc.subject.ytmPatient satisfaction
dc.subject.ytmLevel of knowledge
dc.subject.ytmHealth institutions
dc.subject.ytmQuestionnaires
dc.identifier.yokid10287721
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL MEDİPOL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid570710
dc.description.pages105
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess