Çocukluk çağı travması, duygu düzenleme becerileri ve somatizasyon arasındaki ilişkinin incelenmesi: Üniversite öğrencileri örneklemi
dc.contributor.advisor | Duymaz Sidal, Gökçen | |
dc.contributor.author | Özdemir, Sümeyra | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T17:25:43Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T17:25:43Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-10-20 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/107732 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, çocukluk çağı travmaları ile somatizasyon problemleriarasındaki ilişkiyi ve duygu düzenleme becerilerinin bu ilişkideki aracılık rolünüincelemektir. Bu amaçla çalışmaya 18-30 yaş arası 467 üniversite öğrencisi katılmıştır.Katılımcılara Sosyo-Demografik Bilgi Formu, Çocukluk Çağı Ruhsal Travmaları Ölçeği(CTQ-33), Duygu Düzenleme Becerileri Ölçeği (DDBÖ) ve Bradford Bedensel BelirtiÖlçeği (BSI-44) araştırma bataryası uygulanmıştır. Çalışma verilerinin analizi için öncelikleçocukluk çağı travmaları ile duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkiye bakılmıştır. Bubağlamda yapılan korelasyon analizinin sonuçlarında çocukluk çağı travmaları ile duygudüzenleme becerileri arasında negatif yönde ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. İkincikorelasyon analizi ise somatizasyon ile duygu düzenleme becerileri arasındaki ilişkiyi tespitetmek için uygulanmıştır. Bu analiz sonucunda somatizasyon ile duygu düzenleme becerileriarasında negatif yönde ve yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Çocukluk çağıtravmaları ile somatizasyon problemleri arasındaki ilişkiye bakılması için yapılankorelasyon analizi sonuçlarına göre ise çocukluk çağı travmaları ile somatizasyonproblemleri arasında pozitif yönde ve yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.Çocukluk çağı travmalarının somatizasyon problemlerine etkisinde duygu düzenlemebecerilerinin aracılık etkisi hiyerarşik regresyon analizi aracılığıyla incelenmiştir. Yapılananalizin sonuçlarına göre çocukluk çağı travmalarının somatizasyon problemleri ve duygudüzenleme becerileri üzerinde ayrı ayrı yordayıcı etkisi olduğu aynı zamanda duygudüzenleme becerilerinin somatizasyon problemlerini yordadığı görülmüştür. Çocukluk çağıtravmalarının somatizasyon problemleri üzerindeki etkisinde duygu düzenleme becerilerininaracılık rolü incelendiğinde ise duygu düzenleme becerilerinin kısmi aracı değişken olduğutespit edilmiştir. Çalışma bulguları alanyazın kapsamında tartışılmıştır. Çalışmanın kısıtlılıkları ele alınmış, literatüre katkı sağlayacak araştırma ve uygulama planları içinöneriler ifade edilmiştir.Anahtar kelimeler: Çocukluk çağı travmaları, somatizasyon, duygu düzenleme becerileri,travma | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to examine the relationship between somatization disorders, childhood traumas and the role of emotion regulation skills in this relationship. In line with the purpose, participants are 467 university students (18-30 years old) in the study. Participants completed Socio-demographic Information Questionnaire, Childhood Trauma Questionnaire (CTQ-33), Emotion Regulation Skills Questionnaire (ERSQ), BradfordSomatic Inventory (BSI-44). Initially, the relationship between childhood traumas and emotion regulation skills was investigated to analyse research data. Therefore, correlation analysis results support the idea that childhood traumas were significantly and negatively assosicated with emotion regulation skills. Second correlation analysis was administered to establish the relationship between the somatization and emotion regulation skills. As a result of this analysis, somatization was negatively and strongly associated with childhood traumas. According to correlation analysis, relative to the aim of research, results show significant and negative association between somatization disorder and childhood trauma. Emotion regulation skills mediating the effect of childhood traumas on somatization was examined by using hierarchical regression analysis. Analysis results indicate that childhood traumas have respectively predictor effect on somatization disorders and emotion regulation skills, also, emotion regulation skills predict somatization disorders. As for emotion regulation skill mediating the effect of childhood trauma on somatization disorder, emotion regulation skill was partly mediator. Research findings were argued within the current body of literature, the restrictions of research were rewieved.Key words: Childhood Traumas, somtization, emotion regulation skills, trauma | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Çocukluk çağı travması, duygu düzenleme becerileri ve somatizasyon arasındaki ilişkinin incelenmesi: Üniversite öğrencileri örneklemi | |
dc.title.alternative | Examination of the relationship between childhood trauma, emotion regulation skills and somatization: University students sample | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-10-20 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Psychology | |
dc.subject.ytm | Psychological trauma | |
dc.subject.ytm | Adverse childhood experiences | |
dc.subject.ytm | Psychological maltreatment | |
dc.identifier.yokid | 10335441 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL MEDİPOL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 642155 | |
dc.description.pages | 119 | |
dc.publisher.discipline | Klinik Psikoloji Bilim Dalı |