Show simple item record

dc.contributor.advisorKaçire, İlhan
dc.contributor.authorErdoğan, Mehmet Salih
dc.date.accessioned2020-12-06T17:21:00Z
dc.date.available2020-12-06T17:21:00Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/107637
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı mesleki ve teknik lise okullarındaki performans yönetimiuygulamaları ile yönetici ve öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin ortayakoyulmasıdır.Araştırmanın amacı dahilinde evren Diyarbakır ili, örneklem olarak Diyarbakır ilindegörev yapan 210 öğretmen ve 32 yönetici belirlenmiştir. Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri ile performans yönetimi uygulamalarına yönelik görüşleri arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığınıbelirlemek amacıyla Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, öğretmenlerin örgütsel bağlılıkdüzeyleri ile performans yönetimi uygulamalarına yönelik görüşlerinin cinsiyet, görev, branş,performans yönetimi ve örgütsel bağlılık ile ilgili hizmet içi eğitim alıp almama açısından anlamlı bir farklılık sergileyip sergilemediğini belirlemek için `t testi`, öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri ile performans yönetimi uygulamalarına yönelik görüşlerinin kıdem, eğitim durumu ve okuldaki öğretmen sayısı değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık sergileyip sergilemediğini belirlemek amacıyla ise ANOVA kullanılmıştır.Örgütsel bağlılık ölçeğinin üç faktörlü geçerlik ve güvenirlik bir ölçme aracı olarak kabuledilmiştir. Buna göre uyum boyutunun alfa değeri; 0.79, özdeşleşme boyutunun alfa değeri; 0.89,içselleştirme boyutunun alfa değeri; 0.93 „dür.Yapılan araştırma sonucunda uyum boyutu alfa değeri;0.65, özdeşleşme boyutu alfa değeri; 0.80, içselleştirme boyutu alfa değeri; 0.87 ve toplam alfa değeri;0.78 bulunmuştur. Performans yönetimi ölçeğinin güvenirlik değeri performans hedef ve kriterlerini belirleme için alfa değeri; 0.93, Performans izleme için alfa değeri; 0.94, Performans geliştirme için alfa değeri; 0.96, Performans değerlendirme için alfa değeri; 0.90, Performans değerlendirme sonuçlarını kullanma için alfa değeri; 0.79 ve ölçeğin toplam alfa değeri 0.98 bulunmuştur.Yapılan araştırmada sonuçlarına göre performans yönetimi uygulamaları ile örgütselbağlılık arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Örgütsel Bağlılık düzeyleri durumunabakıldığında; erkek ve kadın öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinde herhangi bir farklılıkgörülmemiştir. Yöneticilerin öğretmenlere göre içselleştirme düzeyinin daha yüksek olduğu, atölye velaboratuar öğretmeninin uyum boyutunun, genel kültür öğretmenlerine göre yüksek olduğu,özdeşleĢme boyutunda ise genel kültür öğretmenlerinin, atölye öğretmenlerine göre daha yüksekbağlılık düzeyine sahip oldukları, mesleki kıdemin içselleştirme boyutuyla doğru orantılı bir ilişkigösterdiği, öğretmenlerin öğrenim durumları içselleştirme boyutunda farklılık göstermektedir. Lisansmezunun, doktorasını yapmış öğretmen göre içselleştirme boyutu daha yüksektir. Okuldaki öğretmensayılarına göre özdeşleşme boyutunda farklılık göstermektedir. Öğretmen sayısının az olmasıözdeşleşme boyutunu artırmaktadır. Mesleki ve Teknik lise okullarındaki performans yönetimiuygulamalarıyla ile ilgili ise yöneticilerle öğretmenlerin görüşleri arasında anlamlı bir ilişkininolmadığı, öğretmenlerin, yöneticilere oranla performans geliştirme düzeyleri daha düşüktür.Öğretmenlerin kıdem ve öğrenim durumuna göre ise okullardaki performans yönetimi uygulamalarınayönelik görüşlerinin anlamlı olarak fark görülmemiştir. Öğretmen branşlarına göre genel kültüröğretmenlerinin performans hedef ve kriterlerini belirleme, performans izleme, performansdeğerlendirme, performans geliştirme atölye ve laboratuar öğretmenlerine göre düşüktür. Okuldakiöğretmen sayılarına göre okulda performans yönetiminin performans hedef ve kriterlerini belirleme,performans izleme, performans geliştirme, performans değerlendirme boyutlarının gerçekleşmedüzeylerine yönelik görüşleri farklılık göstermektedir. Tüm boyutlarda görev yaptığı okuldakiöğretmen sayısının az olması performans yönetimi uygulamalarının daha yüksek düzeydegerçekleştiğini göstermektedir.Sonuç olarak; elde edilen bilimsel veriler doğrultusunda araştırma sonuçları ortaya konulmuş ve bu sonuçlar ışığında öğretmenlik mesleğini tüm değişkenleriyle yönlendirebilecek kişi ve kurumlara önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Performans Yönetimi, Örgütsel Bağlılık, Mesleki ve Teknik Lise.
dc.description.abstractThe aim of this research is to show the relation between the applications of performancemanagement and how much the headmasters and teachers have got organizational commitment inVocational and Technical High schools.The universe is Diyarbakır province and the sample consists of 210 teachers and 32 headmasters who work in Diyarbakır. To see whether there is a significant relation among the views of teachers on organizational commitment and their applications of performance management, or not – Pearson‟s Product Moment Correlation, to see whether there is a significant difference in their viewson sex, mission, field ,performance management and their vocational training course on rganizationalcommitment – Test t , to see whether there is a significant difference in which their views are differed by their position, education and the quantity of teachers in the schools – Anova are used.Three factorial validity and reliability of the scale of organizational commitment has beenrecognized as a measuring tool. Accordingly, the size of the alpha value of compliance; 0.79,identification with the size of the alpha value, 0.89, internalizing the size of the alpha value; 0.93 dür.The fit the size of the alpha value as a result of the research; 0.65, identification with the size of the alpha value, 0.80, internalizing the size of the alpha value of 0.87 and a total alpha value, was 0.78. Performance management performance objectives and criteria for determining the value of the scale reliability alpha value; 0.93 alpha value for performance monitoring; 0.94, alpha value for performance enhancement; 0.96 alpha value for the performance evaluation; 0.90 alpha value to use the results of the performance evaluation; 0.79 and alpha value of the total scale was 0.98.The out comings of the research show that there is a significant relation between theapplications of performance management and organizational commitment. When we look at the levelsof Organizational Commitment, male and female teachers reported no difference in the levels oforganizational commitment. According to the teachers is higher than the level of internalization ofmanagers, teachers adapt the size of the workshop and laboratory, is higher than the general cultureteachers, general education teachers in the identification of the size of the workshop by teachers, they have a higher level of commitment, in which a proportional relationship to the size of theinternalization of professional seniority, teachers' internalization of learning situations vary in size.Bachelor's degree, according to the teacher completed a doctorate higher internalization size. Vary in size according to the number of teacher identification. Identification with the size of the increase is less than the number of teachers. Vocational and Technical High School on school performance management practices are not a significant relationship between teachers' views of the administrators, teachers, administrators, performance improvement compared to the lower levels. According to seniority and education, attitudes towards the implementation of performance management in schools did not differ significantly. Teacher performance objectives and criteria to determine teachers' general cultural disciplines, performance monitoring, performance evaluation, performance improvement is lower than teachers in the workshop and laboratory. According to the number of teacher performance objectives and criteria to determine school performance management, performance monitoring, performance evaluation, performance evaluation dimensions vary their opinions about the level of realization. All sizes of the small number of his school teacher illustrates the fact that a higher level of performance management applications.As a result, according to scientific data obtained from the results of the research are beingintroduced and the teaching profession in the light of these results to guide people and institutions all variables have been proposed.Key words: Performance Management, Organizational Commitment, Workshop and Laboratory Schools.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleMesleki ve teknik lise okullarında performans yönetimi uygulamaları ile yönetici ve öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişki (Diyarbakır il örneği)
dc.title.alternativeThe relationship between performance management applications in professional and technical high schools and the organizational contribution of managers and teachers (Diyarbakır province sample)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10144002
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityHASAN KALYONCU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid455880
dc.description.pages151
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess