Göçün eğitime ve eğitim yönetimine etkilerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri (Diyarbakır İli örneği)
dc.contributor.advisor | Yılmaz, Fatih | |
dc.contributor.author | Ateş, Hakki | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T17:20:42Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T17:20:42Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-10-24 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/107629 | |
dc.description.abstract | ÖZGöçün özellikle çocukların eğitiminde önemli etkileri vardır. Göçün etkileri göz önündetutulduğunda, yoğun göç alan bölgelerdeki okullarda yaşanan sorunlar önem kazanmaktadır. Göçüneğitime ve eğitim yönetimine etkilerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri Diyarbakır iliörneğindeki bu araştırmada Diyarbakır merkez ilçelerdeki ilkokul ve ortaokullarda yaşanan sorunlararaştırmanın amacını oluşturmaktadır. Diyarbakır merkez ilçelere göç etmiş öğrencilerin yaşadıklarısorunlar ve bu öğrencilerin okullarındaki öğretmen ve yöneticilerinin yaşadıkları sorunlar okulyöneticileri ve öğretmenlerle görüşmeler yapılarak ortaya çıkarılmıştır.Bu araştırma, göçün eğitime ve eğitim yönetimine etkilerinin `neler olduğunun belirlenmesi`amaçlandığı için nitel bir araştırmadır. Bu araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme yoluylatoplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Bu araştırmanınörneklem seçiminde, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Temelölçüt ise, araştırma yapıldığında görüşülen yöneticilerin ve öğretmenlerin göç alan bölgedeki okullardagörev yapmalarıdır. Diyarbakır merkez ilçelerinde bulunan ilk ve ortaokullarda görev yapan yöneticive öğretmenlerle görüşüldü. Görüşmeye 8'i yönetici, 19'u öğretmen olmak üzere toplam 27 kişikatılmıştır. 9 soru yöneticilere, 9 soru öğretmenlere olmak üzere toplam 18 soru soruldu.Araştırma sonucunda yöneticiler, ailelerin bilinçsizliği ve duyarsızlığı, devlete olan bakışınolumsuz olması ve bunun okula yansıması eğitimi olumsuz yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.Bunun yanında velilerin özellikle ekonomik sorunlardan dolayı yaşamış olduğu travma, velilerineğitim düzeyinin çok düşük olması ve Türkçe'yi iyi konuşamamaları ya da hiç bilmemeleri gibinedenler de eğitimi etkileyen diğer durumlar olarak ortaya çıkmıştır.Öğretmenlerle yapılan görüşmelerin sonuçlarına göre, öğrencilerin ana dilleri dışında başkabir dille eğitim gördüklerinden başarısız oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Benzer biçimde göç ileaidiyet duygusunda problemler yaşandığı, okulu bırakma ve okuldan kaçmanın sıklıkla yaşandığı,anne babanın yaşadığı bunalımların çocuklara yansıdığı ortaya çıkmıştır. Okul başarısızlığı temelinde,ailenin okulu ciddiye almaması, öğrencilerin temel ihtiyaçlarının karşılanmaması ve okulun devletitemsil ettiği düşüncesiyle öğretmene karşı ciddi bir rahatsızlık duyması olarak ortaya çıkmıştır.Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, köylere dönüşlerin sağlanması, resmi ve sivil toplumkuruluşlarıyla işbirliği yapılması, bu trajik olayların bir daha yaşanmaması için gereken önlemlerinalınması şeklinde öneriler getirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Göç, Eğitim, Eğitim Yönetimi | |
dc.description.abstract | ABSTRACTMigration has important implications in particular for the education of children. When theeffects of migration mentioned below are taken into consideration, the problems occuring in theregions which are densely populated become important. The aim of this search is the problemsoccuring in primary and secondary schools of Diyarbakır city center and also the administrators 'andteachers' opinions related with affects of migration on education and education management. Theproblems of the students who emigrated to Diyarbakır city center and the problems of those students,and also the teachers and managers of the schools are identified by negotiating school managers andthe teachers of those schools.Because this research intends to determine the effects of migration on the education andtraining management, it is a qualitative research. This research data was collected through semistructuredinterviews. Descriptive analysis technique was used to analyze the data. The selection of thesample of this study, criterion sampling method was used for the sampling methods. The main criteriaduring the resaerch is to meet the administrators and teachers in schools who work in the area ofmigration. An interview was done with the administrators and teachers working in the primary andsecondary schools located in the central districts of Diyarbakır. The research was carried out with theparticipation of a total of twenty-seven people including eight school administrators and nineteenteachers. A total of 18 questions were asked, half of which to the teachers and the rest to theadministrators.According to the findings of the research, administrators, families 'unawareness andinsensitivity and negative point of view to the state, and its reflection concluded that it had negativeimpact on the education. In addition, due to economic problems that parents have experienced trauma,parents' low education level and because they do not know or they are not able to speak Turkish wellhave emerged as other factors affecting education. According to the results of negotiations with theteachers, it was concluded that the students fail because of the fact that they are not trained withanother language but not with their mother tongue. Similarly, they have problems with migration andsense of belonging, school drop-out and truancy are often experiencing, crisis experienced by theparents were reflected in the children. On the basis of school failure, because family's not takingschool seriously, people's basic needs are not met, and due to the fact that school represents the statehas emerged from hatred to teachers.According to the obtained results, more recommendations were made in accordancewith providing returns to villages, cooperating with governmental and non- governmentalorganizations and taking necessary precautions to prevent these tragic events once again.Keywords: Immigration, Education, Educational Administration | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Göçün eğitime ve eğitim yönetimine etkilerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşleri (Diyarbakır İli örneği) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-10-24 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10122596 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HASAN KALYONCU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 434441 | |
dc.description.pages | 145 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı |