İlk ve ortaokul yöneticilerinin öğretimsel liderlik özelliklerinin öğretmenlerin motivasyon düzeyi ve problem çözme becerilerine olan etkisi
dc.contributor.advisor | Tanrıverdi, Haluk | |
dc.contributor.author | Bingöl, Erhan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T17:18:57Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T17:18:57Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/107582 | |
dc.description.abstract | İlkokul ve Ortaokullarda görevli yöneticilerin öğretimsel liderlik rollerin öğretmenler üzerindeki motivasyon ve problem çözme becerilerini ortaya çıkarmak bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırmada, ilköğretim okulu yöneticilerinin, öğretmen algılarına göre öğretimsel liderlik rollerine ilişkin bulgulara ulaşmak için betimleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma evrenini,2013-2014 öğretim yılı itibariyla İstanbul ili'nin Sarıyer ilçesindeki devlete bağlı tüm ortaokul ve ilkokullarda görev yapan öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada 25'er sorudan oluşan Öğretimsel Liderlik Ölçeği, Motivasyon Ölçeği ve Problem Tarama Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma örneklemi Sarıyer ilçesinde çalışan ''Basit Tesadüfi Örnekleme'' yoluyla belirlenen toplam 23 ilköğretim okulunda çalışan 415 ilk ve ortaokul öğretmenini oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS(Statistical Package for Scocial Sciences) for Windows 21.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verileri değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel mototları (Sayı, Yüzde, Ortalama, Standart sapma) kullanılmıştır.Niceliksel verilerin karşılaştırılmasında iki grup arasındaki farkı t-testi , ikiden fazla grup durumunda parametrelerin gruplar arası karşılaştırılmalarında Tek yönlü (One way) Anova testi ve farklılığa neden olan grubun tespitinde Tukey Post Hoc testi kullanılmıştır.Araştırmanın bağımlı ve bağımsız değişkenleri arasındaki ilişkiyi Pearson korelasyon, etki ise regresyon analizi ile test edilmiştir. Bağımsız değişkenlerin bağımlı değişken üzerindeki etkisi regresyon analizi ile test edilmiştir. Elde edilen bulgular %95 güven aralığında % 5 anlamlılık düzeyinde degerlendirilmiştir.İlköğretim okullarında görev yapan okul yöneticilerinin, öğretimsel liderlik davranışları ile öğretmenlerin motivasyonları arasında anlamlı farklar bulunmuştur. Genel öğretimsel liderlik davranışları ile genel problem çözme becerisi arasında anlamlı farklar bulunamamıştır.Anahtar Sözcükler:Öğretimsel liderlik, yöneticilik ,motivasyon ,problem çözme. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to find out the instructional leadership roles of primary and secondary school administrators on motivation of teachers and problem-solving skills . In this study, elementary school administrators, teachers' perceptions of instructional leadership roles according to the description on the method have been used to reach the findings. The research population, as of the 2013-2014 academic year, Sarıyer district of Istanbul Province on all state secondary and primary teachers are working at. In this study, instructional leadership scale, motivation scale and problem solving scale which all consist of 25 guestions, were used. The research sample, Sarıyer district employees as `simple random sampling` determined by working 415 primary and secondary school teachers in 23 schools primary, has constituted . The data obtained in this study for Windows 21.0 was analyzed by using SPSS (Statistical Package for Social Sciences). Evaluation of data, descriptive statistical methods (number, percentage, mean, standard deviation) were used.Quantitative data for the comparison of the difference between the two groups t-test, in case of more than two groups intergroup comparisons of parameters one-way (One way) Anova test and Tukey post hoc test was used to detect group in order to find out differences. The relationship between the dependent and independent variables of the research with the Pearson correlation and the effect was tested by regression analysis. The effect on the dependent variable of the arguments was tested by regression analysis. The results obtained in 95% confidence intervals and at a significance level of 5% were evaluated. School administrators, who work in primary schools, were had significant differences between instructional leadership behaviors and teachers' motivation. It has had no significant difference between general instructional leadership behaviors and general problem-solving skills . Keywords: instructional leadership, management, motivation, problem-solving. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlk ve ortaokul yöneticilerinin öğretimsel liderlik özelliklerinin öğretmenlerin motivasyon düzeyi ve problem çözme becerilerine olan etkisi | |
dc.title.alternative | The effects of i̇nstructional leadership characteristics of primary and middle school administrators on teachers level of motivation and problem solving skills | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İşletme Yönetimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10144288 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HASAN KALYONCU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 458796 | |
dc.description.pages | 112 | |
dc.publisher.discipline | İşletme Bilim Dalı |