Cerrahi hemşirelerinin ağrıya yönelik bilgi ve tutumlarına ağrı eğitiminin etkisi
dc.contributor.advisor | Yava, Ayla | |
dc.contributor.author | Ergül Bostanci, Sibel | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T16:57:45Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T16:57:45Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2018-10-09 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/107018 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı cerrahi hemşirelerine verilen ağrı yönetimi ve değerlendirilmesi eğitiminin, hemşirelerin ağrıya yönelik bilgi ve tutumlarına etkisinin belirlenmesidir. Yarı deneysel tasarımda yapılan çalışmaya Araştırma Gaziantep Üniversitesi Şahinbey Tıp Fakültesi Eğitim ve Araştırma Hastanesinin Cerrahi bölümlerinde çalışan 71 hemşire katılmıştır. Verilerin toplanmasında literatürden yararlanılarak oluşturulan Hemşirelerin Tanıtıcı Özellikleri Formu, Hemşirelerin Ağrıya İlişkin Bilgi ve Tutumları (NKASRP) Ölçeği kullanılmıştır. Veriler 1 Haziran-30 Kasım 2017 tarihleri arasında toplanmıştır. Araştırma kapsamında iki oturumdan oluşan üç saatlik ağrı ile ilgili eğitim programı düzenlenmiştir. Hemşirelere eğitim öncesi ön-test ve NKASRP ölçeği doldurtulup eğitim verildikten bir hafta sonra da son-test ve NKASRP ölçeği tekrar uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel anailzinde tanımlayıcı istatistiklerin yanısıra ki-kare testi, Wilcoxon Signed Ranks Test, Paired Samples t Test ve Kruskal Wallis Testleri kullanılmıştır. Hemşirelerin yaş ortalamaları 31.42±5.62 yıl; çoğunluğu kadın (%76.1), evli (%66.2) ve lisans mezunudur (%84.5). Hemşirelerin NKASRP ölçeğinde doğru yanıtlanan madde sayısı ortalamaları eğitim öncesi 18.73 ± 5.85 madde iken eğitimden bir hafta sonrası artarak 26.64 ± 5.31 olduğu görülmüştür (p<0.005). Eğitim öncesi NKASRP ölçeğinde eğitim durumuna göre cevaplanma oranı etkili olurken, eğitim sonrası ise hemşirenin görev durumuna göre farklılıklar göstermesi etkinliğini ortaya koymuştur. Sonuç olarak ağrı eğitim programının cerrahi hemşirelerinin ağrıya yönelik bilgilerinin artması ve mesleki deneyimin etkili olması kanısına varılmıştır. | |
dc.description.abstract | Aim of this study was to determine the effectiveness of pain education on pain management and assessment toward surgical nurses' pain knowledge and attitudes. This research has been conducted at Gaziantep University Sahinbey Medical Faculty Education and Research Hospital and consisted of nurses working at surgical wards. Total of 71 nurses participated to this quasiexperimental study. In data collection, questionairies based on the literatüre including nurses' demographics (pre-test), Nurses Knowledge and Attitudes Survey Regarding Pain (NKASRP) scale and post-test were used. Data were collected between 1st of June and November 2017. In the context of the research 3 hours pain education program organised and educational content were presented in two session over two days. Nurses were asked to fill pre-test and NKASRP scale prior to education; after one week post-test and NKASRP scale applied. Data were analysed via using SPSS 21 program and chi-square test, Wilcoxon Signed Ranks Test, Paired Samples t Test ve Kruskal Wallis tests were used besides descriptive analyses. Avarage age of nurses was 31.42 ± 5.62 years; the majority of nurses were female (76.1%), married (66.2%) and has bachelor education (84.5%) in nursing. Nurses mean scores of correct answers from NKASRP scale was 18.73 ± 5.85 before education and increased to 26.64 ± 5.31 following one week after education (p<0.005). While in the scale of NKASRP, pre-training response rate by educational status effective, after the training according to the status of nurse's duty revealed the activityof showing differences. As a result reached the conclusion that the poin training program is effective for the increase of the pain oriented informatia and professional experiences surgical nurses. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Cerrahi hemşirelerinin ağrıya yönelik bilgi ve tutumlarına ağrı eğitiminin etkisi | |
dc.title.alternative | Effectiveness of pain education on surgical nurses' pain knowledge and attitudes | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-10-09 | |
dc.contributor.department | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Nurses | |
dc.subject.ytm | Nursing | |
dc.subject.ytm | Nursing research | |
dc.subject.ytm | Pain | |
dc.subject.ytm | Education-nursing | |
dc.subject.ytm | Knowledge | |
dc.subject.ytm | Perioperative nursing | |
dc.subject.ytm | Attitudes | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.identifier.yokid | 10177933 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | HASAN KALYONCU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 487514 | |
dc.description.pages | 100 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |