Show simple item record

dc.contributor.advisorOlgun, Nermin
dc.contributor.authorDoğan, Aslan
dc.date.accessioned2020-12-06T16:56:47Z
dc.date.available2020-12-06T16:56:47Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-02-14
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/106991
dc.description.abstractÖZETAslan DOĞAN, Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, HemşirelikAnabilim Dalı, Tezli Yüksek Lisans, Gaziantep 2018Bu çalışma, Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı (KOAH) bulunan hastalarda planlıhemşirelik eğitiminin yaşam kalitesi, anksiyete ve depresyon üzerindeki etkisinindeğerlendirilmesi amacıyla müdahale-kontrol tasarım niteliğinde planlanmış ve yapılmıştır.Araştırma 20.05.2017-30.12.2017 tarihleri arasında Batman Bölge Devlet Hastanesi GöğüsHastalıkları Kliniğinde, KOAH tanısıyla yatan ve araştırmaya dahil olma kriterlerine uyan40 müdahale ve 40 kontrol grubu olmak üzere toplam 80 hasta ile yürütülmüştür. Müdahaleve kontrol grubuna ait veriler; tanıtıcı bilgi formu, Hastane Anksiyete ve Depresyon Ölçeği(HAD), KOAH Değerlendirme Testi (CAT) ve St. George Solunum Anketi (SGRQ)kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler araştırmacı tarafından bilgisayar ortamındaSPSS 24.0 (The Statistical Package for the Social Sciences- PC Version 24.0) programıkullanılarak değerlendirilmiştir. Müdahale grubundaki hastalara anket formlarının, anksiyeteve yaşam kalitesi anketlerinin uygulanmasından sonra planlı hemşirelik eğitimi verilmiş veanket formları tekrarlanmıştır. Kontrol grubundaki hastalara ise eğitim verilmemiştir.Toplanan veriler sonucunda; eğitim sonrası müdahale grubundaki hastaların HADdepresyonve HAD-anksiyete puan ortalamasının arttığı ve istatistiksel olarak bir farkolmadığı belirlenmiştir (p>0,05). Müdahale grubundaki hastaların CAT ve Solunum SistemiAnketi tüm skorlarında puan ortalamalarının azaldığı ve müdahale grubunda eğitim öncesideğerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır (p<0,05). Kontrolgrubunda bulunan hastaların kontrol sonrası HAD-anksiyete puan ortalamalarının azaldığı(p<0,05), HAD-depresyon puan ortalamalarının ise arttığı (p>00.5) saptanmıştır. Bulgularsonucunda; KOAH'lı hastalara uygulanan planlı hemşirelik eğitiminin yaşam kalitesindeiyileştirme sağladığı görülmüştür. Bu sonuçlar doğrultusunda KOAH'lı hastaların bakım veyönetiminde hemşireler tarafından planlı hemşirelik eğitim programlarının uygulanmasıönerilmektedir.Anahtar kelimeler: KOAH, yaşam kalitesi, anksiyete, depresyon, eğitim.
dc.description.abstractABSTRACTEvaluation of the İmpact (effect) of Planned Nursing Education on Quality of Lifeand Anxiety in COPD Patients.Aslan DOĞAN, Hasan Kalyoncu University, Institude of Health Science, NursingDepartment, Master wint Thesis, Gaziantep 2018With the purpose to investigate the quality of life and the effect of planned nursing educationprogram on anxiety in patients with COPD, the experimental and control group was plannedand established. The study was carried out on 80 patients diagnosed with COPD inPulmonology Clinic of Batman District State Hospital. 40 of 80 patients were experimentalgroup and another 40 patients were control group. The data's of experimental and controlgroup were collected by using Patient Infermation Form, Hospitla Anxienty and DepressionScale (HAD), COPD Assessment Test (CAT) and St George's Respiratory Questionnaire(SGRQ). The researcher evaluated the obtained data's by using computer based programSPSS 24.0 (The Statistical Package for the Social Sciences-PC Version 24.0). Theexperimental group was given nursing and repeating questionnaire after implementinganxiety and life quality questionnaire. Control group was not given education programme.The results of data's; after the education program the level of HADS-depression and HADSanxietyof experimental group increased and there was no statistical difference (p>0,05). Inexperimental group the average of COPD Assessment Test and St George's RespiratoryQuestionnaire decreased and there was a statistically difference compare with the situationbefore the educational program (p<0,05). After the checking, the average point of HADSanxietyof control group decreased (p<0,05) and the average points of HADS-depressionincreased (p>0,05). As a result of this study; İt was seen that the planned nursing educationgiven to COPD patients improved their life quality. With the results of the study carried out;it is suggested to give planned nursing education program to COPD patients by nurses.Key Words: COPD, life quality, anxiety, depression, education.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.titleKOAH`lı hastalarda planlı hemşirelik eğitiminin yaşam kalitesi, anksiyete ve depresyon üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi
dc.title.alternativeEvaluation of the impact (effect) of planned nursing education on quality of life and anxiety in COPD patients
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-02-14
dc.contributor.departmentHemşirelik Anabilim Dalı
dc.subject.ytmLung diseases-obstructive
dc.subject.ytmLung diseases
dc.subject.ytmNursing research
dc.subject.ytmQuality of life
dc.subject.ytmDepression
dc.subject.ytmPatient education
dc.subject.ytmQuestionnaires
dc.identifier.yokid10200131
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityHASAN KALYONCU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid510580
dc.description.pages105
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess