Show simple item record

dc.contributor.advisorAydın, Süleyman
dc.contributor.authorEraslan, Ramazan
dc.date.accessioned2020-12-06T16:33:10Z
dc.date.available2020-12-06T16:33:10Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-11-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/106511
dc.description.abstractKur'ân-ı Kerîm'i kelâmların en güzeli olarak inzâl buyuran Allah'a (c.c.) hamd, kitabının ilk muallimi ve tebliğcisi, yaşayan Kur'ân sıfatlı Muhammed Mustafa'ya salât ve selam olsun. İslamî ilimlerin menşei, mûcizü'l-beyan olan Kur'ân, dinî ilimlerin tümünün kaynağı olmakla birlikte, tefsir ve kıraat ilmi kadar hiçbiri, onunla doğrudan ilişkili bulunmamaktadır. Kıraat ilmi, okunuş, edâ, tecvîd ve tashîh-i hurûf gibi yönleri itibariyle Hz. Peygamber'den (s.a.v.) sahâbeye, onlardan da sonraki kuşaklara aktarıldığı için önem arz etmektedir. Edâ-okuyuş ile anlam ilişkisi bakımından iki ana bölümde düşünebileceğimiz kıraat ilminin anlam boyutunun günümüzde ihmal edildiği söylenebilir. Kur'ân kıraatlarının derecesi ne olursa olsun onu anlamada çok önemli bir yere sahip oldukları tartışmasız bir gerçektir. Âlimlerimizin mütevâtir olmayan kıraatları, kıraât-ı tefsîriyye diye isimlendirmeleri bu hususu teyit etmektedir. Bu nedenle tezimizde kıraat ve anlam ilişkisi üzerinde durulacaktır. Bununla birlikte belirtmek gerekir ki, araştırmamızda mütevâtir kıraatlar ekseninde konu incelenecek, diğer kıraat çeşitlerine temas edilmeyecektir. Çalışmamız iki bölümden oluşmaktadır: Birinci bölümde Fâtiha sûresi, ikinci bölümde ise, Bakara sûresindeki kıraat farklılıklarının manaya etkisi örnekler ışığında izâh edilecektir.Anahtar Kelime: Kur'ân, Kıraat, Kıraat ilmi, ahruf-u seb'a, Fâtiha ve Bakara sûresi
dc.description.abstractAll praise is to Allah Alone, and may His peace and blessings be upon His Messenger and slave, our Prophet Messenger.The Quran which is source of Islamic sciences is the miraculous statement. Although the Quran is source of all Islamic sciences, none of them is more related than Quranic exegesis (tafsir) and science of reciting the Quran (Qira'at). Ouran recitation science is very important due to transmission of recitation method, tacweed (intonation) seven ahruf (letters), etc from the prophet to his companions and from the companions to other generations.Even though the science of qira'at separates into two parts (recitation and meaning), we can say that the side of meaning is neglected in the current researches. The all kinds of qira'at help us understand the Quran. That our religious scholars named the non-recognized qira'at as `al-qira'at at-tafsiriyya` supports this idea. For this reason, I focus on relation between qira'at and meaning in this thesis. We must say that in my research I focus only on the recognized qira'at and we don't mention other kinds of Quran recitations.My research is composed with two parts. In the first section we give general information about the origin of the science of reciting the Quran, its terms, sorts of qira'at, the necessary conditons for the true (sahih) qira'at, the famous readers (imams) of qira'at, seven ahruf (letters), rules of stopping (waqf) and start (ibtida). In the second section we illustrates with examples the effect of qira'at differences on the meaning in the surat al fatihah and surat al baqarahKeywords: Quran, Qira'at, Ouran recitation science, seven ahruf (letters), Fatihah and surat al Baqarahen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDintr_TR
dc.subjectReligionen_US
dc.titleFâtiha ve Bakara sûrelerindeki kıraat farklılıklarının manaya etkisi
dc.title.alternativeThe effect of the differences of recitation in the meaning in surahs of Fatiha and Baqarah
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-28
dc.contributor.departmentTemel İslam Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmBakara sura
dc.subject.ytmReading
dc.subject.ytmMeaning
dc.subject.ytmKoran
dc.subject.ytmFatiha sura
dc.identifier.yokid10130786
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYALOVA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid445981
dc.description.pages220
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess