Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzdemir, Abdurrahman
dc.contributor.authorAltun, Ahmet
dc.date.accessioned2020-12-06T16:32:45Z
dc.date.available2020-12-06T16:32:45Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-09-05
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/106499
dc.description.abstractGloballeşen dünyada Arapça da, önem ve konumu itibarıyla öğrenilmesi gereken diller arasında, geleceğin en etkili dillerinden biri olarak yerini aldı.Tarihi süreçte Selçuklu döneminde açılan medreselerdeki Arapça öğretimi, Osmanlı dönemindede imparatorluğun yayıldığı her yerde Selçuklu medreselerinin bir devamı olarak açılanmedreselerde sürdürülmüştür.Tanzimat Döneminde ise, Batı tarzı açılan mekteplerde Arapça öğretiminde yeni yöntemleruygulanmıştır.Cumhuriyet döneminde de bir ara dönem yaşayan Arapça öğretimi, İmam-Hatip Okulları ileİlahiyat Fakültelerinde tekrar başlamış ve günümüze kadar devam etmiştir. Ancak 60-70 yıldırArapça öğretiminin yapıldığı söz konusu okullarda istenen başarı sağlanamamıştır.Araştırma, anket ve gözlemler bu başarısızlığın en önemli sebepleri arasında, öğretmen, yöntem,program, amaç, öğrenci ve ortamı göstermektedir.Bu çalışmamızda, Cumhuriyet döneminde, İmam-Hatip Okulları ile İlahiyat Fakülteleri baştaolmak üzere Türkiye'de yapılan Arapça öğretimi ile bu öğretimin sonuçları ele alınarak Arapçaöğretimde mevcut durum, karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri ele alınmıştır.Tezimizde, dil öğretiminde, kelime ve gramer öğretiminin iki kilit unsur olduğu ve bu ikiunsurun Arapça öğretiminde, Özellikle Türklere hangi yöntem ve tekniklerle verileceği hususuele alınmıştır.Çalışmamızda, tarihî süreçte, Türkçe-Arapça etkileşmesi neticesinde her iki dilde de kullanılanortak kelime varlığı, Arapça bazı gramer kurallarının Türkçede var olması gibi avantajlar,dikkate alındığında, Türklere özel bir takım yöntem ve tekniklerle, daha kolay ve daha kısa birsürede Arapçanın öğretilebileceği tezi benimsenmiştir.Anahtar Kelimeler: Arapça, Türkçe, kelime, gramer, öğretim
dc.description.abstractIn the increasingly globalized world, Arabic, by its place and importance, is also lined up among thelanguages to be learned as one of the most effective languages of the future. Contemporary methodsand techniques used in teaching foreign language are also used in teaching Arabic.During historical process, Turks adopted Arabic, which they recognized as religious and scientificlanguage, and attached great importance to its education and teaching as of accepting Islam. Duringthe Seljuks period, the classical madrasahs (Moslem theological schools), which were opened forArabic language teaching, were extended by transforming them into systematic madrasahs duringNizamülmülk period. During the Ottoman period also, Arabic was taught in madrasahs, which werethe continuation of the Seljuks madrasahs, in everywhere that the empire spread.Arabic education, which also experienced an interim period during the early Republican period, wasrestarted in religious schools (İmam Hatip Okulları) and Faculties of Theology (İlahiyet Fakültesi) andcontinued until today. However, the desired success was not achieved in the said schools, whereArabic education has been offered for the last 60-70 years.Researches, surveys and observations indicate teacher, method, program, objective, student andenvironment among the most important reasons of this failure.In our study, the current situation, encountered problems and solution proposals in Arabic educationare discussed by examining Arabic education and the results of this education in Turkey led byreligious schools and Faculties of Theology during Republican Period.In our thesis, two key elements in Arabic education, namely word and grammar teachings, and themethods and techniques of offering these two elements in Arabic teaching especially to Turks arediscussed.In our thesis, the argument of teaching Arabic language to Turks easier and in a short periods by usingsome methods and techniques specific to Turks is adopted when the existence of common words beingused in both languages and the advantages of the existence of some Arabic grammar rules also inTurkish language as a result of Turkish-Arabic interaction are taken into consideration.Keywords: Arabic, Turkish, word, grammar, teachingen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDoğu Dilleri ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectEastern Linguistics and Literatureen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTürklere Arapça kelime ve gramer öğretim yöntem ve teknikleri sorunlar ve çözüm önerileri
dc.title.alternativeMethods and techniques in teaching Arabic words and grammar to Turks problems and solution proposals
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2019-09-05
dc.contributor.departmentTemel İslam Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTeaching techniques
dc.subject.ytmTeaching methods
dc.subject.ytmTurkish
dc.subject.ytmTurkish students
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmArabic
dc.subject.ytmArabic words
dc.subject.ytmGrammar
dc.subject.ytmWords
dc.subject.ytmVocabulary teaching
dc.identifier.yokid10124178
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityYALOVA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid436926
dc.description.pages282
dc.publisher.disciplineArap Dili ve Belagatı Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess