dc.description.abstract | Devletler, özellikle gelişmekte olan devletler, uluslararası rekabete dayanıklı verekabetin mümkün olduğu bir ekonomi oluşturmaya çalışırken, ülkelerindeki yatırımlarınicelik ve nitelik olarak artırmak istemektedirler. Gelişmekte olan devletlerin sermaye veteknoloji yönünden sahip olduğu eksiklikler onları, yabancı sermaye ve yatırıma yönelmeyezorlamaktadır. Yeterli sermaye ve teknolojik alt yapıya sahip devlet kaynaklı yatırımcılar dasahip oldukları bu potansiyeli az gelişmiş ya da gelişmekte olan ülkelerde değerlendirmeeğilimindedir ne var ki bunun için yatırımcı, sermaye ve teknoloji götürdüğü ülkede, başınagelebilecek bir hukuki uyuşmazlığın hızlı, etkin ve tarafsız bir biçimde çözümlenmesiniarzulamaktadır. Bu sebeple yabancı yatırımcı, yatırımının hukuki açıdan güvence altınaalındığı devletlere alt yapısını götürmek eğilimindedir. Bu durum devletleri o veya bu şekildeçeşitli tahkim sistemlerinin varlığını kabul etme ve müstakbel uyuşmazlıklarda uygulamayapeşinen rıza göstermeye teşvik etmektedir.Türkiye'de de uluslararası tahkim müessesi çok tartışılmış ve eleştirilmiştir. Devletinegemenlik masuniyetinden sıyrılarak, sözleşme akdettiği taraf ile eşit hak ve yükümlülükleresahip olması neticesinde, özellikle yabacı yatırımların Türkiye'ye yönelmesi teşvik etmekyönünde çaba sarfedildiği ifade edilmelidir. Neticede; Sözleşmenin yürütülmesi sırasındataraflar arasında çıkabilecek anlaşmazlıkların çözümüne ilişkin olarak Türk İdareleri `TahkimŞartı`nı Kabul veya Bir `Tahkim Sözleşmesi`ni Akdetme Yetkisine sahiptirler.Bu kapsam ve çerçevede, İhaleleri 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümlerine göregerçekleştirilen, sözleşme uygulamaları ise 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunuhükümlerine göre yürütülen mal, hizmet ve yapım işlerine ait sözleşmeler ve Tahkimarasındaki ilişkisi gerek idare hukuku ve gerekse özel hukuk merceği altında incelenmiş,tahkim müessesesine ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuat ele alınmıştır.Tahkim anlaşması ve kaydı (şartı), ihtiyarî tahkimin en temel gereği ve unsuru, yanimihenk taşı ve ayrıca hakemlerin yargılama yetkilerinin kaynağı olduğundan, dolayısıylatahkimin temelini teşkil ettiğinden Kamu İhale Kanunu ve Kamu İhale Sözleşmeleri KanunuUyarınca Akdedilen Sözleşmelerdeki `Tahkim Kaydı` etraflıca incelenip değerlendirilmeyeçalışılmıştır.ANAHTAR SÖZCÜKLER4734 sayılı Kamu İhale Kanunu, 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu, 4686Sayılı Milletlerarası Tahkim Kanunu, Kamu İhale Sözleşmeleri, Kamu Tüzel KişilerininTahkim Yolunu Seçmeleri, İdari Sözleşmeler, Anahtar Teslim Götürü Bedel Sözleşme, BirimFiyat Sözleşme, Karma Sözleşme, Münferit Sözleşme, Çerçeve Sözleşme, Tahkim Anlaşması,Tahkim Sözleşmesi, Tahkim Kaydı, Tahkim Şartı, Tahkim Şartı'nı Kabul veya Bir TahkimSözleşmesi'ni Akdetme Yetkisi, Tahkim Anlaşmasının Şekli, Tahkim Anlaşmasının AsılSözleşmeden Bağımsızlığı, Tahkim Anlaşmasına Uygulanacak Hukuk, Tahkim Anlaşmasınınİçeriği, Tahkim Kaydının Yazılışında Dikkate Alınacak Hususlar, Tahkim Yeri, HakemlerinNitelikleri, Hakem veya Hakem Kurulunun Seçimi, Maddi Hukukun Seçimi, TahkimUsulünün Seçimi, Yabancı Avukatla Temsil, Tahkimde Kullanılacak Lisan, Temyiz ve İptalYoluna Gidilemeyeceği, Tahkim Süresi, Tahkim Anlaşmasının İşlevleri ve Meydana GetirdiğiSonuçlar, Tahkim Anlaşmasının İcrası ve Tahkim İtirazı. | |