Yaş, cinsiyet ve kişilik özellikleri ile internette oyun oynama alışkanlıkları arasındaki ilişkiler
dc.contributor.advisor | Aydın, Orhan | |
dc.contributor.author | Menteşe, Onur Murat | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T16:05:18Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T16:05:18Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/105889 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma temel olarak yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi ve beş faktör kişilik boyutları ile internette oyun oynama süre ve sıklığı arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla yürütülmüştür. Bu temel amacın yanı sıra, beş faktör kişilik boyutlarından (özdisiplin, deneyime açıklık, uyumluluk, dışa dönüklük ve nörotizm) alınan puanlarda yaş, cinsiyet ve eğitim durumuna bağlı farklılıkların bulunup bulunmadığını araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini üniversite öğrencileri ve üniversite mezunlarından oluşan, yaşları 18 ile 56 arasında değişen 76 kadın ve 74 erkek olmak üzer toplam 150 Devasa Çok Oyunculu Çevrim İçi Rol Yapma Oyunları oynayankatılımcı oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak bir demografik bilgi formu ile Beş Faktör Kişilik Ölçeği kullanılmıştır.Yaş, cinsiyet ve eğitim düzeyi ile çevrim içi oyun oynama alışkanlıkları arasındaki ilişkileri incelemek amacıyla yapılan analizler erkek katılımcıların hem yıl olarak, hem de bir oturumda geçen süre olarak kadınlardan daha fazla oyun oynadıklarını göstermiştir. Kadın ve erkek katılımcıların haftalık oyun oynama sıklıkları arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Analiz sonuçları, ayrıca, üniversite mezunu katılımcıların yıl olarak oyun oynama sürelerinin üniversite öğrencisi katılımcılardan daha uzun olduğu göstermiştir. Yaş ile yıl olarak oyun oynama süresi, haftalık oyun oynama sıklığı ve bir oturumda oyun oynanan süre arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.Beş faktör kişilik boyutları ile çevrim içi oyun oynama alışkanlıkları arasındaki ilişkiyi incelemeye yönelik analizler bir oturuşta oyun oynama süresinin beş faktör kişilik boyutlarından uyumluluk ve özdisiplin ile negatif, deneyime açıklık ile pozitif yönde ilişkili olduğunu göstermiştir. Ancak, bu boyutların yıl olarak oyun oynama süresi ve haftalık oyun oynama sıklığı ile olan ilişkiler anlamlı değildir. Dışadönüklük ve nevrotiklik boyutları ile oyun oynama alışkanlıkları arasında ise herhangi bir anlamlı ilişki gözlenmemiştir.Beş faktör kişili boyutlarından alınan puanlarda yaş, cinsiyet ve eğitim durumuna bağlı farklılıkların bulunup bulunmadığını belirlemeye yönelik analizler sadece yaş ile uyumluluk arasında pozitif yönde bir ilişki olduğunu göstermiştir. Bunun dışında herhangi bir anlamlı ilişki bulunmamıştır.Anahtar sözcüklerBeş Faktörlü Ölçek, Çevrim İçi Oyunlar, İnternet, Kişilik Özellikleri. | |
dc.description.abstract | The aim of the present study was to investigate the relationships among age, gender, educational level, personality and online game playing habits. A Total of 150 (76 female and 74 male) massively multiplayer online role playing games (MMORPGs) players, half university student and half university graduate, aged 18 to 56 years participated in the study. They were asked to complete a demographic information form and the NEO Five-Factor Personality Inventory. The demographic information form included questions about participants' age, gender, educational level and internet gaming habits such as weekly frequency of gaming, duration of gaming in one session and playing history.The pair-wise comparisons and correlational analyses regarding age, gender and educational level differences in big five personality dimensions yielded only one significant result. A positive relation was found between age and personality dimension of agreeableness. Results of the analysis regarding the relationships between age, gender, educational level and game playing habits showed that male participants played more online games than women in terms of both the years of game playing and the time spent in one session. The results also showed that playing history of university graduate participants was longer than university students. No age difference was found in participants' playing habits.The results of analyses regarding the relationship between personality and game playing habitsshowed that the duration of online game playing in one session was negatively related to agreeableness and conscientious and positively related to openness dimension of the five personality factor. No significant relation was found between game playing habits and extroversion and neuroticism dimensions.KeywordsFive-Factors Inventory, Online games, Internet, Personality characteristics. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Yaş, cinsiyet ve kişilik özellikleri ile internette oyun oynama alışkanlıkları arasındaki ilişkiler | |
dc.title.alternative | Associations among age, gender, personality traits, and internet game playing habits | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Play behaviour | |
dc.subject.ytm | Games | |
dc.subject.ytm | Personality traits | |
dc.subject.ytm | Computer games | |
dc.subject.ytm | Age | |
dc.subject.ytm | Gender identity | |
dc.subject.ytm | Internet | |
dc.subject.ytm | Somer Five Factor Individuality Inventory | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Personality | |
dc.identifier.yokid | 10147086 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | UFUK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 463425 | |
dc.description.pages | 108 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |