Show simple item record

dc.contributor.advisorKarateke, Başak
dc.contributor.authorÇarkçi, Zeynep
dc.date.accessioned2020-12-06T16:00:11Z
dc.date.available2020-12-06T16:00:11Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-10-21
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/105752
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının yalnızlık düzeyi ile algılanan vücut algısı arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Buna ek olarak sosyal medya bağımlılığı çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Bu amaçlar doğrultusunda üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı, vücut algısı ve yalnızlık düzeyinin ölçülmesi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi için veri toplamak amacıyla Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği, UCLA Yalnızlık Ölçeği ve Vücut Algısı Ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, SPSS 22.0 veri programı kullanılarak; demografik değişkenler için yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma hesaplanmıştır. Değişkenler arasında anlamlı bir fark olup olmadığını tespit için ise, Pearson Korelasyon Analizi ve tek yönlü varyans analizi, değişkenlerinin birbirlerini yordayıp yordamadıklarının tespiti için ise çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma grubunu Ankara ilinde bulunan vakıf üniversiteleri, araştırma grubunu ise Ankara ilinde bulunan iki vakıf üniversitesinde öğrenci olan 316 kişi oluşturmaktadır. Bu araştırmanın bulgularına göre, sosyal medya bağımlılığı ortalaması 107.58 (SS=35.22)'dir. UCLA Yalnızlık ölçeğinden ise öğrencilerin aldığı puanların ortalaması 45.27 (SS=9.46)'dir. Katılımcıların vücut algı puanlarının ortalaması ise 133.79 (SS= 29.35)'dur. Öğrenim görülen bölüm değişkeni doğrultusunda sosyal medya bağımlılığı, yalnızlık ve vücut algısı düzeyleri açısından incelendiğinde, yalnızlık düzeyinde öğrencilerin ortalamalarının neredeyse aynı, sosyal medya bağımlılığı ve vücut algılarında da istatistiksel olarak anlamlı olmayan 1-2 puanlık farklılıklar olduğu görülmektedir. Cinsiyet değişkeni doğrultusunda sosyal medya bağımlılığı, yalnızlık ve vücut algı düzeyinde anlamlı fark olmadığı görülmektedir. Sınıf değişkeni doğrultusunda sosyal medya bağımlılığı, yalnızlık ve vücut algısı ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur. Sosyal medya bağımlılığı ortalamalarının akademik başarı değişkenine göre ortalamalar arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur Sonuçlara bakıldığında akademik başarı düzeyi arttıkça sosyal bağımlılık düzeyinin azaldığı söylenebilir. Yalnızlık düzeyi ele aldığında ise ortalamaların istatistiksel olarak farklı olmadığı görülmüştür. Vücut algısı ise akademik başarı arttıkça pozitif yöne doğru artış göstermiştir. Bu fark istatistiksel olarak incelendiğinde ise anlamlı bir fark olmadığı sonucuna varılmıştır. Sosyoekonomik düzey değişkenine göre sosyal medya bağımlılığı, yalnızlık düzeyi ve vücut algısı ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı bulunmuştur. Çalışmadan elde edilen bulgular bütünüyle incelendiğinde, sosyal medya bağımlılığı ile vücut algısı ve yalnızlık düzeyleri arasındaki anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the relationship between loneliness level and perceived body perception of social media addiction of the university students. Additionally, social media addiction is examined in terms of various variables. For this purpose, Social Media Addiction Scale, UCLA Loneliness Scale and Body Perception Scale were used in order to collect data to measure social media addiction, body perception and loneliness level of university students in terms of various variables. The data obtained from the study were performed using SPSS 22.0 data program; percentages, frequencies, mean scores, and standard deviations were calculated for demographic variables. In order to determine whether there is a meaningful difference between the variables or not, Pearson Correlation Analysis and one-way variance analysis wass used; whereas the multiple regression analysis was used to determine whether the variables complies with each other or not. The universe of the study consists of the foundation universities in Ankara and the sample consist of 316 students that was selected from the students studying at two foundation universities. According to the findings of this study, the mean of social media addiction was 107.58 (SD = 35.22). The data gathered from the UCLA Loneliness scale shows that the mean score was 45.27 (SD = 9.46). The mean score of body perception of the participants were 133.79 (SD = 29.35). When the social media addiction, loneliness and body perception levels are analyzed by means of the faculties that the students studied at, it was seen that the mean scores of loneliness are almost the same for students, and there are 1 to2 points mathematical differences in social media addiction and body perception. According to the gender variable, the average of social media addiction, loneliness and body perception are almost the same. It was found that the difference between social media addiction, loneliness and body perception was statistically significantaccording to the class level variable. According to the results, it was found that that as the level of academic success increases, the level of social media addiction decreases. When the variable of loneliness level was considered, it was observed that the mean values were not different from each other mathematically. The body perception increased in the positive direction as the academic success increased. When this difference was examined statistically, it was concluded that there was no significant difference between the mentioned variables. It was also found that there is not any significant difference between the means of social media addiction by means of the socioeconomic levels.Finally, according to the findings of the study, there is a statistically significant difference between the variables of social media addiction,body perception, and loneliness levels. .en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-10-21
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10265674
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityUFUK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid570411
dc.description.pages90
dc.publisher.disciplinePsikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess