Çocukluk çağı örselenme yaşantılarının kişilik tiplerinin gelişimi üzerine etkisi
dc.contributor.advisor | Yılmaz, Olcay | |
dc.contributor.author | Elçi, Pinar | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T15:59:53Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T15:59:53Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-23 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/105744 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı; çocukluk çağı örselenme yaşantılarının kişilik tiplerinin gelişimi üzerinde etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu; 2018/2019 eğitim öğretim yılında Ankara ilinde bulunan iki vakıf üniversitesinin PDR 1., 2., 3., ve 4. sınıf lisans öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada kullanılan Kişisel Bilgi Formuyla birlikte `Çocukluk Örselenme Yaşantıları Ölçeği` ve `Beş Faktör Kişilik Ölçeğinin Kısa Formu`2018-2019 eğitim- öğretim yılında 72 erkek 228 kız toplam 300 öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmada parametrik testler olan One-way Anova Varyans (Tek Yönlü Anova), bağımsız iki grup T-testi ve Pearson Korelasyon kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, erkeklerin kadınlara göre fiziksel istismar boyutu daha yüksektir. Orta düzeyde geliri olan katılımcıların, iyi ve çok iyi seviyede olan katılımcılara göre duygusal istismar boyutu daha yüksektir. Çocukluk dönemi örselenme yaşantıları ölçeği ve beş faktör kişilik ölçeği, çocuk sırasına göre farklılaşmamaktadır (p>0,05). Dışa dönüklük ile fiziksel ihmal ve duygusal ihmal boyutları arasında pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu anlaşılmaktadır (p<0,05). Deneyime açıklık ile fiziksel ihmal ve duygusal ihmal boyutları arasında negatif ve anlamlı bir ilişki vardır (p<0,05). Uzlaşılabilirlik ile fiziksel istismar arasında pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki mevcuttur (p<0,05). Cinsel istismar ve duygusal istismar ile beş faktör kişilik envanteri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki yoktur (p>0,05). Benzer bir şekilde diğer çocukluk dönemi örselenme yaşantıları boyutları ile beş faktör kişilik envanteri boyutları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamaktadır (p>0,05). Sonuç olarak çocukluk çağı örselenme yaşantılarının ileriki dönemlerde bireylerin kişilik yapısında etkili olduğu görülmüştür. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to explain the effects of childhood traumas on personality types. The study was conducted on the university students of two foundation University, in Ankara during the 2018-2019 academic year. 'Childhood Traumas Scale', 'The Short Form of Five-factor Personality Scale' and the general information form have been conducted on 300 students including 72 boys and 228 girls.In the study, parametric tests such as 'One-wayAnova', 'T- test of Independent Two Groups'and the 'Pearson Correlation Test' have been conducted. According to there sults of the study the number of the boys who suffered from child abuse is higher than the girls. Childhood traumas scale and five factor personality scale doesn't make any difference according to the order of the child among his/her siblings (p>0,05). It can be understood that there is a positive and statistically meaningful correlation between extroversion and physically and emotionally negligance (p<0,05). There is a negative and meaningful correlation between the openness to experience and physically and emotionally negligance (p<0,05). There is a positive and statistically meaningful correlation between being compromising and physical abusement (p<0,05). There isn't a meaningful correlation between the sexual abusement and emotional abusement (p>0,05). Similarly, there isn't a meaningful correlation between the dimension of the childhood traumas and the dimension of five-factor personality scale (p>0,05). As a result, it has been observed that childhood traumas are effective on personality types. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Çocukluk çağı örselenme yaşantılarının kişilik tiplerinin gelişimi üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effects of childhood traumatic experiences on the development of personality types | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-23 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10269972 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | UFUK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 571335 | |
dc.description.pages | 91 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı |