dc.contributor.advisor | Ergin, Emine Süreyya | |
dc.contributor.author | Konak, Hatice Ecem | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T15:51:07Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T15:51:07Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/105515 | |
dc.description.abstract | Osteoporotik yaşlılarda denge bozuklukları ve düşmeler yaygın olarak gözlenmektedir. Yapılan çalışmalarda, dengenin ve yürüme yeteneğinin tekli ve ikili-görev denge eğitimleri ile geliştirilebildiği gösterilmiştir. Bu çalışmanın amacı, denge bozukluğu olan osteoporoz hastalarında, dört haftalık tekli-görev ve bilişsel uyarılar kullanılarak uygulanan ikili-görev denge eğitiminin, statik, dinamik denge ve denge güveni üzerine etkisini araştırmaktır.Çalışmaya kırk iki osteoporotik hasta dahil edildi. Katılımcılar tekli-görev eğitim grubu (n:20) ve ikili-görev eğitim grubu (n:22) olarak randomize edildi. Tekli-görev eğitim grubu, denge eğitimini, sadece denge egzersizleri alarak tekli- görev koşulları altında aldılar. İkili-görev eğitim alan katılımcılar denge eğitimlerini eş zamanlı olarak daha önce belirlenmiş bilişsel görevleri yerine getirirken uyguladılar. Bu program tüm hastalara günde 45 dakika, haftanın 3 günü 4 hafta boyunca uygulandı. Statik denge tek bacak üzerinde durma testi (TBÜD), kinestetik beceri eğitimi cihazı (kat-2000), dinamik denge Berg denge skalası (BDS), tekli ve ikili-görev zamanlı ayağa kalkma ve yürüme testi (ZAKY), tekli ve ikili-görev yürüme hızı ve denge güveni aktiviteye özel denge güven ölçeği (ADG-6 Ölçeği) kullanılarak ölçüldü. Tüm katılımcılar başlangıçta ve dört haftanın sonunda değerlendirildi. İki grup da TBÜD, KAT-2000, BDS, tekli ve ikili-görev ZAKY, tekli ve ikili-görev yürüme hızı ve ADG-6 Ölçeği skorlarını tedavi sonunda anlamlı olarak geliştirdi. BDS, ikili-görev ZAKY, tekli ve ikili-görev yürüme hızları, tekli-görev eğitim grubuna göre ikili-görev eğitim grubunda anlamlı olarak daha çok gelişti (p≤0.05). Ancak, tekli-görev ZAKY, KAT-2000 ve TBÜD skorlarında iki grup arasında tedavi sonunda anlamlı fark bulunmadı. Ayrıca, tekli-görev denge eğitimi alan gruptaki katılımcıların ADG-6 Ölçeği skorlarını ikili-görev denge eğitimi alan gruptakilerden daha çok geliştirdiği gösterildi.Bu çalışmadan elde edilen veriler ışığında, osteoporoz hastalarında tekli-görev ve ikili - görev eğitim programlarının ikisinin de denge ve denge güvenini geliştirmede etkisi olsa dahi, ikili-görev denge eğitim programının dinamik dengeyi iyileştirmede tekli- görev denge eğitimine üstün olduğu sonucuna varıldı. Bu nedenle osteoporoz hastalarına verilen egzersizler arasında, ikili-görev denge eğitiminin iyi bir seçenek olabileceğini düşünmekteyiz. | |
dc.description.abstract | Balance deficits and falls in the osteoporotic population are commonly observed. Previous studies have shown, that balance and walking ability in elderly with osteoporosis can be improved by balance training. The aim of this study was to investigate the effect of a four week balance training with focus on single and dual-task on static, dinamic and functional balance in osteoporotic patients with balance disorders. Forty-two osteoporotic patients were included in the study. Participants were randomized to either a single-task training group (n = 20) or to a dual-task training group (n = 22). The participants in the single-task training group received only balance exercises under single – task conditions. The participants receiving dual-task training practiced balance exercises while simultaneusly performing cognitive tasks. This program was performed in all patients 45 minutes per day, during 4 weeks, 3 times a week. For static balance performance one leg stance test (OLS), kinesthetic ability trainer-2000 (KAT-2000), for dynamic balance performance Berg balance scale (BBS), single and dual-task timed up and go test (TUGT), single and dual- task gait speed, and for self-reported confidence activities-specific balance confidence scale-6 (ABC-6) were assessed. All participants were evaluated at baseline and at the end of four weeks. Both intervention groups significantly improved their OLS, KAT-2000, BBS, single and dual-task TUGT, single and dual- task gait speed and ABC-6 scores at the end of exercise program. BBS, dual-task TUGT, single and dual-task gait speeds were significantly more improved after dual-task training than in the single-task training. However no significant difference in single-task TUGT, KAT-2000, OLS scores was found between the two groups. This study also has shown that the participants in the single-task balance training group increased their ABC-6 scores more than in the dual-task balance training group. Under the light of data obtained in this study, even though both single-task and dual-task training programs were effective at improving balance and walking performance, it was concluded that dual-task balance training program was superior to single-task balance training in improving dinamic balance. Therefore, between exercises given to osteoporosis patients, we think the dual-task balance training may be a good option. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon | tr_TR |
dc.subject | Physical Medicine and Rehabilitation | en_US |
dc.title | Denge bozukluğu olan osteoporoz hastalarında tekli-görev (Single - task) ve ikili-görev (Dual-task) denge eğitiminin denge performansı üzerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of single-task and dual-task balance training on balance performance in osteoporotic patients with balance disorders | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Patient education | |
dc.subject.ytm | Exercise therapy | |
dc.subject.ytm | Osteoporosis | |
dc.subject.ytm | Equilibrium | |
dc.subject.ytm | Physical therapy | |
dc.identifier.yokid | 10073054 | |
dc.publisher.institute | Tıp Fakültesi | |
dc.publisher.university | UFUK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.type.sub | medicineThesis | |
dc.identifier.thesisid | 390077 | |
dc.description.pages | 103 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |