Show simple item record

dc.contributor.advisorMeterelliyoz Kuyzu, Melike
dc.contributor.authorÖzdemir, Bengü Nur
dc.date.accessioned2020-12-06T15:42:30Z
dc.date.available2020-12-06T15:42:30Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-11-14
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/105339
dc.description.abstractLiberalleşme hareketi ile birlikte her alanda rekabetçi piyasaya ulaşmak isteyenekonomik anlayış, elektrik piyasalarını etkisi altına almıştır. Özellikle son 20 yıldaTürkiye enerji piyasalarını yeniden yapılandırmayı ön plana koymuştur ve bu amaçla serbest tüketici uygulaması başlatılmıştır. Bu tez çalışmasında gerek kural koyuculara gerek elektriğin tedarikini yapma hakkına sahip lisanslı özel şirketlere fayda sağlaması amacı ile serbest tüketicilerin elektrik tedarikçisi seçimlerinde hangi faktörlerin ne kadar etkili olduğu araştırılmıştır. Bu araştırma için kesikli seçim modelleri sınıfında yer alan çoklu lojit model seçilmiştir ve elektrik tedarikçilerine ait farklı özellikler kullanılarak iki ayrı model geliştirilmiştir. Araştırma ve model bulgularına göre, Türkiye'de serbest tüketicilerin elektrik tedarikçisi seçiminde en çok etkisi olan faktörler tedarikçinin piyasadaki bilinirliği ve sundukları birim fiyat olarak belirlenmiştir.
dc.description.abstractThe economic view that aims to reach a competitive market in every area and liberalization movement have affected energy markets, especially electricity market. Turkey has reconstructed its energy markets for the last 20 years and `eligible consumer` law was one of the biggest steps of reconstruction since its purpose is to make every consumer free to choose their electricity supplier. In this thesis, the effect of suppliers' attributes on eligible consumers' choices is analyzed; because, it is important to understand eligible consumers' behaviors for law-makers to conduct and protect a competitive market, and electricity suppliers to increase customer satisfaction and to stay alive in the competition. Discrete choice analysis with multinomial logit model is applied and two models are developed by using different attributes of suppliers. According to the analysis and model parameters, unit price and the recognition of suppliers have the biggest effect on eligible consumers' choices in Turkey.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEnerjitr_TR
dc.subjectEnergyen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleTürkiye elektrik piyasasında serbest tüketici tercihlerini etkileyen faktörlerin analizi
dc.title.alternativeAn analysis of eligible consumer choices among electricity suppliers in Turkey
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-14
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmElectricity
dc.subject.ytmElectric market
dc.subject.ytmElectric consumption
dc.subject.ytmConsumer preferences
dc.subject.ytmConsumers
dc.subject.ytmDiscrete choice models
dc.subject.ytmLogit model
dc.identifier.yokid10205940
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityTOBB EKONOMİ VE TEKNOLOJİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid517617
dc.description.pages69
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess