Show simple item record

dc.contributor.advisorArslantaş, Hacı İsmail
dc.contributor.authorAslan, İsmail
dc.date.accessioned2020-12-06T15:14:51Z
dc.date.available2020-12-06T15:14:51Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/104978
dc.description.abstractBu araştırma, öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde olup nicel yöntemlidir. Araştırmanın evrenini 2016-2017 Eğitim – Öğretim yılında Şırnak ilinde okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim (lise) kurumlarında görev yapan 6746 öğretmen oluşturmaktadır. Hedef evrene ulaşmadaki zorluk, zaman ve maliyet gibi nedenlerden dolayı evreni temsil edebilecek örneklem alma yoluna gidilmiştir. Basit seçkisiz (random) örnekleme yoluyla seçilen örneklem grubuna dağıtılan 608 ölçek araştırmaya dâhil edilmiştir. Bu araştırmada öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algılarını belirlemek için Tösten ve Özgan (2014) tarafından geliştirilen `Pozitif Psikolojik Sermaye Ölçeği`, öğretmenlerin okula bağlılık düzeylerini belirlemek amacıyla Allen ve Meyer (1990) tarafından geliştirilen Yeşilyurt (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan `Örgütsel Bağlılık Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin analizinde istatistiki paket programından yararlanılmıştır. Araştırmanın güvenirliği için iç tutarlık katsayısına bakılmış; betimsel analizler için aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde ve frekans değerleri çıkarılmış; grup farklarındaki karşılaştırmalar fark testleri yapılmıştır. Öğretmenlerin psikolojik sermaye algıları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkiyi ortaya koymak için ikili ilişki testinden, psikolojik sermayenin örgütsel bağlılığa etkisini ortaya koymak için ise basit ve çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır. Bulguların anlamlılık düzeyi için p<.05 esas alınmıştır.Araştırma sonucunda öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algılarının çok yüksek, örgütsel bağlılıklarının ise orta düzeyde olduğu; pozitif psikolojik sermaye algıları ile örgütsel bağlılıkları arasında düşük düzeyde pozitif yönde ilişkinin olduğu ve pozitif psikolojik sermayenin örgütsel bağlılığı %8 açıkladığı görülmüştür. Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algılarında ve örgütsel bağlılıklarında bazı değişkenlerin anlamlı farklılığa yol açtığı da araştırma sonuçlarındandır. Anahtar Kelimeler: Psikolojik Sermaye, Pozitif Psikolojik Sermaye, Örgütsel Bağlılık, Eğitim Yönetimi.
dc.description.abstractThis research was conducted to investigate the relationship between teachers' positive psychological capital perceptions and their organizational commitment. The research is a relational survey model that is based on a quantitative method. The sample constitutes 6746 teachers working in preschool, elementary school, junior high school and secondary school (high school) institutions in Şırnak province during 2016-2017 Education - Academic Year. The difficulty in reaching the target school, the time and the cost were taken into account to represent the sample. The sample was selected by using simple random sampling, and 608 scales distributed using this sampling method. The `Positive Psychological Capital Scale` developed by Tösten and Özgan (2014) in order to determine the positive psychological capital perceptions of teachers in this research is defined as the `Organizational Commitment Scale` adapted to Turkish Language by Yeşilyurt (2015) developed by Allen and Meyer (1990) in order to determine organizational commitment of teachers. In the analysis of the data, statistical package program was used. The internal consistency was examined for the reliability of the study. For descriptive analyses, arithmetic mean, standard deviation, percentage and frequency values were extracted and comparative difference tests were performed on group differences. Simple ad multiple regression analyses were used to reveal the relationship between psychological capital perceptions and organizational commitment of teachers, and the effect of psychological capital on organizational commitment. The significance level of the findings was p <.05.The results of the research show that teachers' perceptions of positive psychological capital are very high and their organizational commitment is moderate. Positive correlations between positive psychological capital perceptions and organizational commitment were found to be positively correlated and positive psychological capital explained organizational commitment by 8 %. Another significant finding is that some variables in teachers' positive psychological capital perceptions and organizational commitment lead to meaningful difference.Keywords: Psychological Capital, Positive Psychological Capital, Organizational Commitment, Educational Administration.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between teachers' positive psychological capital perceptions and their organizational commitment
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPositive psychological capital
dc.subject.ytmCommitment
dc.subject.ytmOrganizational commitment
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmPositive psychology
dc.identifier.yokid10148415
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySİİRT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid462086
dc.description.pages131
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess