Okullarda informel iletişimimin kullanılma biçim ve düzeyine yönelik öğretmen görüşleri
dc.contributor.advisor | Toytok, Esef Hakan | |
dc.contributor.author | Doğan, Emine | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T15:14:39Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T15:14:39Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/104973 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı ortaöğretim kurumlarında öğretmen görüşlerine göre informel iletişim uygulamalarının kullanılma biçim ve düzeyini belirlemektir. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ölçme aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen `Okullarda İnformel İletişim` ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Kahramanmaraş ilinin Onikişubat ilçesinde yer alan liselerde görev yapan 1629 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 298 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın sonucunda elde edilen veriler R 3.3.1. ve MPlus 7 programlarında organize edilerek, frekans tabloları, uyum istatistikleri, açımlayıcı faktör analizi, geçerlik ve güvenirlik analizleri, doğrulayıcı faktör analizi, t-testi ve ANOVA analizleri yapılarak tablolaştırılmış ve yorumlanmıştır.Araştırma bulgularına göre informel iletişim okul içinde yoğun bir şekilde kullanılırken okul dışında daha mesafeli bir ilişkiye dönüşmektedir. Okulda informel iletişim daha çok yönetsel sorunların arttığı dönemlerde ve rahatlamak amacıyla kullanılmaktadır. Dedikodu ve söylenti şeklindeki informel iletişim ise nadiren yaşanmakta ve öğretmenler bu tür iletişimden rahatsız olmaktadırlar. Öğretmenler informel iletişimin bazen kurum işleyişine zarar veren gruplaşmalara neden olabildiğini ifade etmekle beraber informel iletişimin okul içinde daha anlayışlı ilişkilerin oluşmasına olumlu bir yanı olduğu görüşünü de sahiptirler.Öğretmenlerin informel iletişim algıları cinsiyet değişkenine göreanlamlı bir farklılık göstermezken, lise türü ve kıdem değişkenine göre informel iletişimin kullanılma nedenleri alt boyutunda, anlamlı farklılık göstermiştir.Anahtar Kelimeler: İletişim, Örgütsel İletişim, Formel İletişim, İnformel İletişim | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the usage and level of informal communication practices in secondary schools according to the views of administrators and teachers. The research was conducted on a survey model. The `Informal Communication in Schools` scale developed by the researcher was used as a measurement tool in this research. The target population of the first study application forms 2258 administrators and teachers working in the primary and secondary schools located in the districts of Onikişubat and Dulkadiroğlu which are the central districts of Kahramanmaras in 2016-2017 academic year. In the first application 970 people were included in the research group. The target population of the second application of the study is composed of 1629 administrators and teachers working in the high schools located in Kahramanmaraş Onikişubat district. The research group of the second application consists of 298 individuals. Data obtained as a result of the study R 3.3.1. and MPlus 7 programs and tabulated and interpreted by making frequency tables, compliance statistics, explanatory factor analysis, validity and reliability analyzes, confirmatory factor analysis, T-test and ANOVA analyzes.Research findings indicate that informal communication is intensely used within the school, but it becomes a more distant relationship outside the school. Informal communication at school is mostly used for periods of increasing managerial problems and for relief. Gossip and rumor-like informal communication are rarely experienced, and teachers are disturbed by such communication. Teachers express that informal communication can sometimes be caused by groupings that damage the functioning of the institution, besides, they also think that informal communication is a positive aspect of creating more understanding relationships within the school. While the teachers' communication perceptions did not show any meaningful difference according to gender variable, there were significant differences in reasons of using informal communication according to high school type and seniority variable.Key Words: Communication, Organizational Communication, Formal communication, İnformal Communication. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | İletişim Bilimleri | tr_TR |
dc.subject | Communication Sciences | en_US |
dc.title | Okullarda informel iletişimimin kullanılma biçim ve düzeyine yönelik öğretmen görüşleri | |
dc.title.alternative | Teacher wi̇evs on the way and level of use of informal communication in schools | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Education establishments | |
dc.subject.ytm | Secondary education institutions | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Organizational communication | |
dc.subject.ytm | Communication | |
dc.subject.ytm | Informal communication | |
dc.subject.ytm | Teacher opinions | |
dc.identifier.yokid | 10148421 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SİİRT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 462085 | |
dc.description.pages | 192 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |