2010-2017 YGS Türkçe testinde yöneltilen okuduğunu anlamaya yönelik soruların bilişsel taksonomi açısından değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Yaşar, Hüseyin | |
dc.contributor.author | Batği, Yusuf Onur | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T15:14:16Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T15:14:16Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-03-15 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/104962 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, YGS'de yöneltilen okuduğunu anlamaya yönelik Türkçe anlam bilgisi sorularını Bloom'un bilişsel alan taksonomisine göre sınıflandırmak; soruları sözcükte anlam, cümlede anlam, paragraf bilgisi konularına göre kategorize etmek ve konularla bilişsel basamaklar arasındaki korelasyonu saptamaktır. Araştırma betimsel tarama yöntemine dayanan bir araştırma olup veriler doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. Araştırmanın evreni YGS sistemi boyunca yöneltilen okuduğunu anlamaya yönelik Türkçe sorularıdır. Araştırmanın örneklemi 2010-2017 yılları arasında yöneltilmiş 252 anlam bilgisi sorusudur. YGS sistemi ülkemizde 2010 yılından itibaren uygulanmaya başlanmış ve 2017 yılına dek sürdürülmüştür. YGS sistem itibariyle 2017 yılında son kez uygulanmıştır. Çalışmamız, bu anlamda YGS sisteminin bütün Türkçe sorularını kapsamaktadır. 2010-2017 yılları arasında okuduğunu anlama ile ilgili 252 Türkçe sorusu sorulmuştur. İlk kez düzenlenen 2010 YGS'den son kez yapılan 2017 YGS'ye kadar toplam 252 sorunun dağılımı şu şekildedir: En çok yöneltilen soru 93 soru ile kavrama basamağındadır. Kavrama basamağını 89 soru ile analiz basamağı takip etmektedir. 2010-2017 yılları arasında 14 uygulama, 38 sentez, 18 değerlendirme sorusu sorulmuştur. Bloom taksonomisine göre en alt düzeyde olan bilgi basamağında anlam bilgisi konusundan 8 yıl boyunca hiç soru sorulmamıştır. Bu veriler okuduğunu anlamaya yönelik Türkçe anlam bilgisi sorularını kapsamaktadır. 2010-2017 yılları arasında 252 anlam bilgisi sorusundan 203 paragraf bilgisi, 41 cümlede anlam, 8 de sözcükte anlam konularından soru gelmiştir. Bütün sorular arasından kavrama düzeyinde yöneltilen soru sayısının oranı %36,9 iken analiz basamağında, soruların oranı %35,3'tür. Buradaki verilerden anlaşılacağı gibi kavrama ve analiz becerisi gelişmiş öğrencilerin YGS Türkçe anlam bilgisi sorularını doğru yanıtlama ihtimali daha yüksek olabilir. Bloom taksonomisine göre üst düzey bilişsel basamaklar analiz, sentez ve değerlendirmedir. 2010-2017 yılları arasında toplam 145 üst düzey bilişsel beceriyi ölçen soru yöneltilmiştir. Bu verinin 252 anlam bilgisi sorusuna oranı %57,88'dir. Bu oran iyi görünse de üst düzey soruların kendi arasındaki dağılımının düzgün olmadığı gözlenmiştir. Analiz basamağında 89 soru yöneltilmişken sentez basamağında 38, değerlendirme basamağında 18 soru yöneltilmiştir. | |
dc.description.abstract | This study aims to classify `Turkish semantic questions regarding `comprehension` directed in the YGS exam according to Bloom's cognitive domain taxonomy; to categorize the questions as lexical meaning, sentential meaning, paragraph knowledge; and to determine the correlation between these subjects and the cognitive categories. Descriptive survey model was applied in the current research and the data was acquired through the way of document review. The population cosisted of Turkish semantic questions regarding comprehension asked in YGS. The research sample comprised of 252 semantic questions directed in the YGS exams between 2010 and 2017. The YGS system of examination was practiced from 2010 until 2017. In this respect, the study includes all Turkish questions in YGS system. Between 2010 and 2017, the total number of question regarding `comprehension` was 252. From 2010 to 2017, the distribution of these 252 questions has been as follows: Most of the questions were situated in the category of `understand` (93 questios). The category of `analysis` followed the category of `comprehesion` (89 questions). Between 2010 and 2017, 14 questions in the category of `application` 38 questions the category of `synthesis` and 18 questions the category of `evaluation` were asked. In the category of `knowledge`, the lowest category of Bloom's taxonomy, no question was asked during these 8 years. The data in the current study involves Turkish semantic questions regarding `comprehension`.Between 2010 and 2017, 203 questions out of 252 were asked about `paragraph knowledge`, 41 of them were asked about sentential meaning, and 8 of them were asked about lexical meaning. While the ratio of questions asked in the category of `comprehension` was 36,9 %, the ratio of questions asked in the category of `analysis` was 35,3. As it is understood from the data, students who developed the skills of comprehension and analysis have become more successful in the YGS system. According to Bloom's taxonomy, the highest cognitive categories are `analysis`, `synthesis`, and `evaluation`. The total number of questions measuring the highest cognitive skills between 2010 and 2017 were 145. The ratio of the data is 57,88 %. Although thos ratio is agreeable, the distribution among questios in the highest categories was found not to be normal. While 89 questions were asked in the category of `analysis`, only 38 questions in the category of `synthesis`, and only 18 questions in the category of `evaluation` were asked. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | 2010-2017 YGS Türkçe testinde yöneltilen okuduğunu anlamaya yönelik soruların bilişsel taksonomi açısından değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | 2010-2017 evaluation of the certificate on the cognitive taxonomy of the questions to the program of the ocular during the YGS Turkish test | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-03-15 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | University entrance examinations | |
dc.subject.ytm | Turkish questions | |
dc.subject.ytm | Reading-comprehension | |
dc.subject.ytm | Taxonomy | |
dc.subject.ytm | Reading-comprehending skill | |
dc.subject.ytm | Bloom?s taxonomy | |
dc.subject.ytm | Turkish education | |
dc.subject.ytm | Turkish teaching | |
dc.subject.ytm | Evaluation | |
dc.identifier.yokid | 10195543 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SİİRT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 505475 | |
dc.description.pages | 227 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |