Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile problem çözme becerilerinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Tösten, Rasim | |
dc.contributor.author | Anik, Sabri | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T15:13:47Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T15:13:47Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-01-29 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/104950 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın temel amacı öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile problem çözme becerilerini incelemektir. Araştırma nicel desenli tarama modelindedir. Araştırmanın evreni 2017-2018 öğretim yılında Şırnak il merkezindeki 39 ilkokul, 37 ortaokul ve 13 lisede görev yapan toplam 1161 öğretmenden oluşmaktadır. Hedef evreni temsil etmesi düşünülen büyüklükte bir örneklem alma yoluna gidilmiş ve tabakalama örnekleme yoluyla araştırmaya toplam 496 öğretmen dâhil edilmiştir. Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algılarını ölçmek amacıyla Tösten ve Özgan (2014) tarafından geliştirilen, 26 madde ve 6 boyuttan oluşan `Pozitif Psikolojik Sermaye Ölçeği` kullanılmıştır. Öğretmenlerin problem çözme becerilerini ölçmek amacıyla Heppner (1988) tarafından geliştirilen ve Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından Türkçe'ye uyarlanan 35 madde ve 6 boyuttan oluşan `Problem Çözme Becerisi Envanteri` kullanılmıştır. Ayrıca pozitif psikolojik sermayenin geçerliği için paralel test olarak Çetin ve Basım (2012) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Örgütsel Pozitif Psikolojik Sermaye ölçeği de uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel (tanımlayıcı) testlerden, fark testlerinden, korelasyon testi ve regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algılarının yüksek düzeyde olduğu; problem çözme becerilerinin orta düzeyde olduğu; pozitif psikolojik sermaye algıları ile problem çözme becerileri arasında orta düzeyde ve pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu; öğretmenlerde pozitif psikolojik sermaye algısının problem çözme becerisini yordamasında modelin anlamlı olduğu ve %10 düzeyinde yordadığı görülmüştür. | |
dc.description.abstract | The main purpose of this study is to examine the effects of teachers on the problem solving skills of positive psychological capital perceptions The research is in a quantitative patterned relational screening model. The universe of the research consists of 1161 teachers in 39 primary schools, 37 secondary schools and 13 high schools in Sirnak province in 2017-2018 school year. We have attempted to take a sample large enough to represent the target universe and stratification sampling included a Toplam of 496 teachers. In order to measure the positive psychological capital perceptions of teachers, Positive Psychological Capital scale composed of 26 items and 6 dimensions developed by Tosten and Ozgan (2014) was applied. In order to measure the problem solving skills of teachers, Problem Solving Ability inventory which consists of 35 items and 6 dimensions developed by Heppner (1988) and adapted to Turkish by Sahin and Heppner (1993) was applied. In addition, the Organizational Positive Psychological Capital scale, adapted to Turkish by Cetin and Basım (2012), was applied for the parallel test validity of the positive psychological capital. In the analysis of the data, descriptive tests, difference tests, correlation test and regression analysis were used. As a result of the research, it was found that teachers' perceptions of positive psychological capital were high; the problem-solving skills are moderate; there is a meaningful relationship between positive psychological capital perceptions and problem solving skills at moderate and positive direction; it was seen that the model predicted the teachers' sense of positive psychological capital in the sense of problem-solving ability as meaningful and 10%. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye algıları ile problem çözme becerilerinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of teachers perceptions on positive psychological capital and the problem solving skills | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-01-29 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Positive psychological capital | |
dc.subject.ytm | Positive psychology | |
dc.subject.ytm | Problem Solving Inventory | |
dc.subject.ytm | Problem solving ability | |
dc.subject.ytm | Problem solving | |
dc.subject.ytm | Psychological capital | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Teacher perception | |
dc.identifier.yokid | 10187422 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | SİİRT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 503453 | |
dc.description.pages | 137 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi Bilim Dalı |