Show simple item record

dc.contributor.advisorOkçu, Veysel
dc.contributor.authorAdigüzel Gök, Zehra
dc.date.accessioned2020-12-06T15:11:48Z
dc.date.available2020-12-06T15:11:48Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-02-07
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/104897
dc.description.abstractBu araştırma, algılanan örgütsel iklim ile öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık ve örgütsel sinizm düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Batman ili merkezinde bulunan 65 ortaokulda görev yapan toplam 1974 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise küme örnekleme yöntemiyle seçilen 24 ortaokulda görev yapan 756 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada ''Örgüt İklimi Ölçeği'', ''Örgütsel Yaratıcılık Ölçeği'' ve `Örgütsel Sinizm Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde frekans ve yüzde, standart sapma, aritmetik ortalama, bağımsız örneklem t-testi, ANOVA testi, Pearson korelasyon analizi ve regresyon analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin örgüt iklimine, örgütsel yaratıcılığa ve örgütsel sinizme ilişkin algılarının araştırmada kullanılan bağımsız değişkenlerin bazılarında istatistiksel olarak anlamlı farklılıkların olduğu belirlenmiştir. Yapılan korelasyon analizi sonucunda, örgüt iklimi alt boyutlarından destekleyici müdür davranışları, samimi öğretmen davranışları ve işbirlikçi öğretmen davranışları ile öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık düzeyleri arasında pozitif yönde ve orta düzeyde; emredici müdür davranışları ile öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık düzeyleri arasında pozitif yönde ve düşük düzeyde; umursamaz öğretmen davranışları ile öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık düzeyleri arasında ise negatif yönde ve düşük düzeyde ilişki bulunmuştur. Örgüt ikliminin destekleyici müdür davranışları ile öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyleri arasında ise negatif yönde ve orta düzeyde; samimi öğretmen davranışları ve işbirlikçi öğretmen davranışları ile öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyleri arasında negatif yönde ve düşük düzeyde; emredici müdür davranışları ve kısıtlayıcı müdür davranışları ile öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyleri arasında pozitif yönde ve düşük düzeyde; umursamaz öğretmen davranışları ile öğretmenlerin örgütsel sinizm düzeyleri arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık ve örgütsel sinizm düzeyleri arasında ise negatif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür. Yapılan regresyon analizi sonucunda ise, algılanan örgüt ikliminin öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık ve örgütsel sinizm düzeylerinin anlamlı birer yordayıcısı olduğu belirlenmiştir.Anahtar Sözcükler : Örgüt iklimi, örgütsel yaratıcılık, örgütsel sinizm, öğretmen, ortaokul
dc.description.abstractThis study was conducted to investigate the relationship between perceived organizational climate and teachers' levels of organizational creativity and organizational cynicism. In the research, relational screening model was used. The population of the study consists of 1974 teachers working in 65 secondary schools in Batman city center in 2017-2018 academic year. The sample of the study consists of 756 teachers working in 24 secondary schools selected by cluster sampling method. In this research, `Organizational Climate Scale`, ` Organizational Creativity Scale and `Organizational Cynicism Scale` were used. Frequency and percentage, standard deviation, arithmetic mean, independent sample t-test, ANOVA test, Pearson correlation analysis and regression analysis techniques were used in the statistical analysis of the data.It was determined that the perceptions of the teachers participating in the study on organizational climate, organizational creativity and organizational cynicism were statistically significant differences in some of the independent variables used in the research. As a result of the correlation analysis, supportive principal behaviors, sincere teacher behaviors and collaborative teacher behaviors were found to be positive and moderate in terms of organizational creativity levels of organizational climate. There is a positive and low level between the behaviors of commanding principals and organizational creativity of teachers; negative and low level of relationship was found between unconcerned teacher behaviors and organizational creativity levels of teachers. Supportive behaviors of organizational climate and organizational cynicism levels of teachers were negatively and moderately; there is a negative and low level between sincere teacher behaviors and collaborative teacher behaviors and teachers' organizational cynicism levels; there is a positive and low level between the behaviors of commanding principals and restrictive principals and organizational cynicism levels of teachers; It was found that there was a positive and moderate relationship between unconcerned teacher behaviors and teachers' organizational cynicism levels. There was a negative and moderate relationship between organizational creativity and organizational cynicism levels of teachers. As a result of the regression analysis, it was determined that perceived organizational climate is a significant predictor of teachers' organizational creativity and organizational cynicism levels.Key Words :Organizational climate, organizational creativity, cynicism, teacher, secondary schoolen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleAlgılanan örgüt iklimi ile öğretmenlerin örgütsel yaratıcılık ve örgütsel sinizm düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of the relationship between perceptioned organizational climate and teachers 'levels of organizational creativity and organizational cinism
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-02-07
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10317234
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySİİRT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid607921
dc.description.pages147
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess