Show simple item record

dc.contributor.advisorPesen, Ata
dc.contributor.authorEkin, Adnan İdris
dc.date.accessioned2020-12-06T15:09:05Z
dc.date.available2020-12-06T15:09:05Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-11-21
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/104825
dc.description.abstractBu araştırma, öğretmenlerin değerler eğitimi öz yeterlilik algılarını; cinsiyet, yaş, medeni durum, hizmet yılı, görev yapılan öğretim kademesi, değerler eğitimine yönelik seminer alıp/almama ve üniversite eğitimi esnasında değerler eğitimi ile ilgili ders alıp/almama değişkenlerine göre incelemeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Siirt İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı devlet okullarında görev yapan toplam 2039 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Siirt il Merkezinde bulunan devlet okullarında görev yapan 743 Okul Öncesi, İlkokul, Ortaokul ve Ortaöğretim (Lise) öğretmenleri oluşturmaktadır.Araştırmada öğretmenlerin demografik özelliklerini belirlemek için araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgiler formu, okul öncesinden lise dönemine kadar Milli Eğitim Bakanlığının eğitim programları aracılığı ile geliştirmeyi hedeflediği 19 değerin öğretmenler tarafından hangi düzeyde geliştirilebildiğini tespit etmek için araştırmacı tarafından geliştirilmiş değer geliştirme düzeyi anketi ve öğretmenlerin değerler eğitimi öz yeterlik düzeylerinin belirlenmesi amacı ile `Öğretmenler için Değerler Öz yeterlik Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin öğretim programlarında yer alan değerleri kazandırabilme düzeylerinin genel olarak kendilerini yeterli gördükleri, öğretmenlerin ölçek maddelerine vermiş oldukları cevaplara göre ölçeğin tümü için `katılıyorum` düzeyinde yanıt verdikleri, öğretmenlerin cinsiyetlerine göre değerler eğitimini uygulamaya ilişkin özgüven alt boyutunda ve değerler eğitimini bilme alt boyutunda kadın öğretmenler lehine istatistik olarak anlamlı bir farklılık olduğu, 36-40 yaş aralığındaki öğretmenlerin değerler eğitimi öz-yeterliliği konusunda diğer yaşlara oranla kendilerini daha yeterli gördükleri, üniversite eğitimi esnasında değerler eğitimi ile ilgili herhangi bir ders alan öğretmenlerin değerler eğitimine ilişkin öz yeterliklerinin ders almayanlara göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir.
dc.description.abstractThis study aims to examine values education self-sufficiency perceptions of teachers according to the factors such as gender, age, degree, teaching level worked, whether attending or not to a seminar for values education and whether taking a class or not relating to values education during the university education. General survey model has been used for this study. The population contains 2039 of teachers who work in state schools dependent on the Provincial Ministry of National Education Siirt in 2018-2019 school years. The sample of the study sets 743 of teachers of preschool, elementary school, middle school and secondary school who work in state schools in Siirt City Center. In this study, `Values Education Self-efficacy Scale for Teachers` developed by researchers has been used aiming to determine the level of values education self-efficacy of teachers. The scale consisted of 35 of Items and 3 Dimensions is a likert type scaled quinary. The Cronbach's alpha reliability coefficient has been calculated .81 for the cognitive dimension of the values education, .92 for the dimension of gaining values education, .88 for the dimension of self-confidence about applying values education, and .92 for the whole scale. Mann Whitney-U test and Kruskal Wallis-H of nonparametric tests have been applied since the data obtained have not distributed normally. As a result of the research, it has been determined that the teachers generally find themselves sufficient at the level of addition of values which is available in programmes of education, the teachers answer at the level of `I agree` for the whole scale according to the answers to scale items, there is statistically a significant difference in favor of women teachers according to the genders of the teachers at the sub-dimension of self-reliance relating to the application of values education and the cognitive sub-dimension of values education, the teachers between the ages 36 and 40 find themselves more sufficient in the ratio of other ages on values education self-reliance, self-reliance relating to values education applications of the teachers whose degrees between the rank of 1 and 5 are at the significantly high level, self-efficacy relating to values education of the teachers have taken some classes relating to values education during the university education are at the significantly high level than who did not take any class relating to it, self-efficacy relating to values education of the teachers have taken a seminar / course are at the significantly high level than who did not take any seminar / course relating to it.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmenlerin değerler eğitimi üzerinde öz yeterlik algılarının incelenmesi
dc.title.alternativeThe examination of values education self-efficacy perceptions of teachers
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-21
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmValues education
dc.identifier.yokid10261296
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySİİRT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid580270
dc.description.pages101
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess