Işık konu alanı içinde ve dışında bilimin doğasının öğretiminin 5. sınıf öğrencilerinin bilimin doğasına yönelik anlayışlarına etkisi
dc.contributor.advisor | Yangın, Selami | |
dc.contributor.author | Küçük, Arzu | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T14:35:48Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T14:35:48Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/104097 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, bilimin doğasının ışık konu alanı içinde doğrudan yansıtıcı ile konu alanı dışında doğrudan öğretiminin 5. sınıf öğrencilerinin bilimin doğasıyla ilgili anlayışlarına etkisini karşılaştırmaktır. Bu amaçla tez çalışması yarı deneysel metodoloji içinde karşılaştırmalı çalışma olarak tasarlanmıştır. Çalışma grubu, 2013-2014 Eğitim-Öğretim Yılının İkinci Yarıyılında Rize İli Çayeli İlçesi Yamantürk Ortaokulu'nda 5. Sınıflarda okuyan iki şube olarak belirlenmiştir. Bu şubelerden biri kontrol, diğeri ise deney grubu olarak atanmış; kontrol grubunda bilimin doğasıyla ilgili etkinlikler ışık ünitesi bağlamı (konu alanı) dışında, deney grubunda ise bağlam içinde uygulanmıştır. Bu yolla 4'er hafta süren uygulamalar sonunda her iki gruptaki öğrencilerin bilimin doğasıyla ilgili görüşleri bilimin doğası öğrenci anketi ve mülakat çalışmaları ile toplanmış, analiz edilmiş ve karşılaştırılmıştır. Elde edilen verilerden hareketle tez çalışmasında bilimin doğasının fen konu alanı bağlamının dışında doğrudan öğretilmesi ile fen konu alanının içinde doğrudan yansıtıcı bir yolla öğretilmesi uygulamaları arasında, boyutlar bazında bazı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Bilimin kesin doğru olmayan unsuru dışında ya bir denklik ya da kontrol grubu lehine üstünlük söz konusu olmuştur. Bu durum, deney grubunda yapılan uygulamada süre eşitliğinin sağlanması ilkesine bağlı olarak çoğunlukla doğrudan etkinlikler üzerinde vurgu yerine konu alanı etkinlikleri üzerinde vurgu yapılması sonucu ortaya çıkmış olabilir. Yani, kontrol grubunda bizzat bilimin doğasının unsurlarına etkinlikler yoluyla odaklanılırken, deney grubunda konu alanı içinde sınırlı bir şekilde yapılmıştır. Bunun doğal bir sonucu olarak da bilimin doğasının boyutlarının anlaşılmasıyla ilgili olarak her iki çalışma grubu arasında açık bir üstünlük yerine kısmi farklılıklar ortaya çıkmıştır. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to compare the effect of explicit-reflective teaching of nature of science in the context of light unit and out of context direct teaching on 5th grade students' nature of science understanding. With this purpose, this thesis has been designed as a comperative study in quasi experimental study methodology. The study group was identified as two 5th grade classes attending Rize, Cayeli Yamantürk Primary School in 2013-2014 school year. One of these classes was identified as control and one identified as an experimental group; activities about nature of science in the control group was administered out of the light unit context and in the experimental group it was administered in the light unit context. After 4 weeks of activities students' nature of science understandings in both groups were collected through nature of science student questionnaire and interviews, and then analyzed and compared. Based on data in this thesis study some differences in terms of dimensions between explicitly teaching nature of science out of science content area context and teaching it through explict-reflective way in science content area context. There was equality or advantage for control group in terms of tentative nature of science dimension. This might be the result of focusing on science knowledge activites instead of focusing on mostly direct activities due to sparing equal time to activities principle in the control group. In other words, in the control group dimensions of nature of science was focused while in the experimental group it was done in the context of science in a limited way. Consequently, there were partial differences between two study groups about understanding the dimensions of nature of science between. instead of a clear dominence. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Işık konu alanı içinde ve dışında bilimin doğasının öğretiminin 5. sınıf öğrencilerinin bilimin doğasına yönelik anlayışlarına etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of teaching nature of science in or out of light science content area on 5th grade students' nature of sci̇ence understandi̇ngs | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science teaching | |
dc.subject.ytm | Scientific literacy | |
dc.subject.ytm | Science lesson | |
dc.subject.ytm | Nature of science | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.identifier.yokid | 10116393 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 431041 | |
dc.description.pages | 132 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |