5.sınıf güneş, dünya ve ay ünitesine yönelik ortak bilgi yapılandırma modeline dayalı öğretim materyalinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Tekbıyık, Ahmet | |
dc.contributor.author | Sütlüoğlu Dursun, Rumeysa | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T14:27:23Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T14:27:23Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-04-22 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/103854 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, ortaokul 5. Sınıf Fen Bilimleri dersinde yer alan Güneş, Dünya ve Ay konusunun öğretiminde Ortak Bilgi Yapılandırma Modeli (OBYM)'ne dayalı öğretim materyalinin geliştirilmesi ve geliştirilen materyalin öğrencilerin başarılarına etkisinin incelenmesidir. Karma yöntemle yürütülen araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Rize'de yer alan bir ortaokulda 5. sınıfta öğrenim gören 27 (11 kız, 16 erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmanın nicel boyutu tek grup ön test-son test basit deneysel desen, nitel boyutu ise olgubilim (fenomenoloji) deseninde yürütülmüştür. Araştırmada nicel veriler araştırmacı tarafından geliştirilen Güneş Dünya Ay Başarı Testi (GDABAT) ve nitel veriler yarı yapılandırılmış mülakatlar yardımıyla elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde bağımlı t-testinden, nitel verilerin analizinde ise betimsel analizden yararlanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular incelendiğinde OBYM'ye dayalı öğretiminin öğrencilerin Güneş, Dünya ve Ay konusundaki başarıları üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğretim sonrasında bazı öğrencilerin bu konulara ilişkin az da olsa alternatif kavramlara sahip oldukları belirlenmiştir. OBYM'nin öğrenci başarıları üzerindeki olumlu etkileri dolayısıyla, fen bilimleri dersinde öğrencilerin anlamakta güçlük çektikleri konularda kullanılabileceği önerilmektedir | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to develop a teaching material based on Common Knowledge Construction Model (CKCM) to the teaching of the Sun, Earth and Moon subject in 5th grade Science course in secondary school, and to examine the effect of the developed material on students' achievement. The study group consisted of 27 (11 girls, 16 boys) 5th grade students in a secondary school in Rize in the academic year 2017-2018. The quantitative dimension of the research was carried out in a single group pre-test and post-test simple experimental design, and the qualitative dimension was in phenomenological design. Quantitative data was obtained through Achievement Test, which was developed by the researcher; qualitative data was obtained through semi-structured interviews. Dependent t-test was used in the analysis of the quantitative data, descriptive analysis was used in the analysis of the qualitative data. According to findings obtained from the study, it was found that teaching based on CKCM had an effect on students' achievement of Sun, Earth and Moon. In addition, it has been observed that some students have alternative concepts at the least related to these subjects. Because of the positive effects of CKCM on achievement, it is suggested that the model can be used onsubjects that students have difficulty in understanding in science course. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Astronomi ve Uzay Bilimleri | tr_TR |
dc.subject | Astronomy and Space Sciences | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | 5.sınıf güneş, dünya ve ay ünitesine yönelik ortak bilgi yapılandırma modeline dayalı öğretim materyalinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Developing and evaulating a teaching material based on common knowledge construction model for 5th grade on sun, earth and moon | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-04-22 | |
dc.contributor.department | Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10290623 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 593520 | |
dc.description.pages | 105 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |