Show simple item record

dc.contributor.advisorÜnal, Ercenur
dc.contributor.authorGökbalkan, Cansu
dc.date.accessioned2020-12-06T14:07:10Z
dc.date.available2020-12-06T14:07:10Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-03-05
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/103348
dc.description.abstractZihinsel durumları anlamak ve bu anlayışı ifade eden terimleri kullanmak sosyal etkileşim açısından önemli olarak görülmektedir. Fakat araştırmalar, zihinsel durumları ifade eden terimleri, zihin kuramını ve sosyal becerileri birlikte ele almamıştır. Bu araştırma, zihinsel durum terimleri ve zihin kuramı arasındaki ilişkinin doğasını incelemeyi ve bu ilişkinin sosyal becerilerin iki boyutuna (sosyal yeterlilik ve olumsuz sosyal davranış) olan uzantısını araştırmayı hedeflemektedir. 6-10 yaşları arasında (Ortyaş = 8.48, S = 1.00, 43 kız) 80 ilkokul öğrencisinin katıldığı bu araştırmada, zihinsel durum terimleri, zihin kuramı, dilsel yetkinlik ve genel bilişsel beceri ölçümleri için çocuklar bazı testleri tamamlamıştır. Sosyal beceriler ise öğretmenlerin doldurdukları ölçekle değerlendirilmiştir. Hiyerarşik regresyon analizine göre bulgular, zihinsel durum terimleri kullanımının ilkokul döneminde de zihin kuramı ile ilişkili olduğunu, fakat genel bilişsel beceri ve dilsel karmaşıklık gibi başka bilişsel becerilerin zihinsel durum terimlerinin yordayıcı rolünü ortadan kaldırdığını göstermiştir. Ayrıca, zihin kuramının zihinsel durum terimleri ve sosyal yeterlilik arasındaki ilişkiye aracılık ettiği bulunmuştur. Olumsuz sosyal davranışların ise zihinsel durum terimleri ile olumsuz yönde ilişkili olduğu, ancak zihin kuramı ile bağlantılı olmadığı anlaşılmıştır. Bu sonuçlar, zihinsel durum terimleri ile zihin kuramı arasındaki ilişkinin yapısını ve bunun sosyal becerilere olan uzanımını anlamak için önemli katkılar sağlamıştır.Anahtar Kelimeler: Zihinsel durum terimleri, zihin kuramı, sosyal beceriler, okul çağı dönemi
dc.description.abstractUnderstanding mental states and using terms to express this understanding are considered to be important for social interaction. However, only a few studies examined mental state language, ToM and social skills together. The present study aimed to assess the nature of the association between mental state language and ToM and whether it extends to social skills in terms of two dimensions which were social competence and antisocial behaviors in school-age children. Participants were 80 Turkish elementary school children between the ages of 6 to 10 (Mage = 8.48, SD = 1.00, 43 girls). Mental state language, ToM, linguistic competence and general cognitive ability were assessed through behavioral tasks, and social skills were measured through teachers' reports. A hierarchical linear regression analysis showed that even though mental state language continued to be associated with ToM in elementary school, there were also other cognitive abilities such as linguistic complexity and general cognitive ability that accounted for the association between mental state language and ToM. In addition, ToM mediated the association between mental state language and social competence. Antisocial behaviors, on the other hand, were negatively correlated with mental state language but not with ToM. These results provided important contributions to understand the nature of the link between mental state language and ToM and its extent to social skills.Keywords: Mental state language, theory of mind, social skills, school-age childrenen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleThe links between use of mental state verbs, theory of mind and social skills in middle childhood
dc.title.alternativeOrta çocukluk döneminde zihinsel durum fiillerinin kullanımı, zihin kuramı ve sosyal beceriler arasındaki ilişkiler
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-03-05
dc.contributor.departmentPsikoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTheory of mind
dc.subject.ytmSocial skill
dc.identifier.yokid10318615
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÖZYEĞİN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid613684
dc.description.pages84
dc.publisher.disciplinePsikoloji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess