Show simple item record

dc.contributor.advisorTürk, Murat
dc.contributor.authorYeşiltaş, Meryem Derya
dc.date.accessioned2020-12-06T14:03:48Z
dc.date.available2020-12-06T14:03:48Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2020-06-22
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/103282
dc.description.abstractÖrgütsel alt kültürler, belirli değer ve normların ya da anlayışların örgüt çalışanları arasında sadece belirli bir grup tarafından paylaşılması ve kendi aralarında benimsenmesi ve savunulması ile tanımlanmaktadır. Alt kültürler, çalışanların tecrübelerini, sezgilerini, beklentilerini, tutum ve davranışlarını örgütün bütününe ilişkin kültürel unsurlara nazaran daha derinden etkilemektedir. Örgütsel alt kültürler doğru yönetilemezlerse örgüt içinde ciddi sorunlara yol açabilecek potansiyel taşırlar. Örgütsel alt kültürlerin doğru yönetilebilmesi için onları anlamaya, anlamak içinde örgüt içerisinde hangi faktörler etrafında şekillendiğini belirlemeye ihtiyaç duyulmaktadır. Bu nedenle çalışmada Türkiye'de bir firmada oluşan örgütsel alt kültürlerin hangi faktörler etrafında şekillendiğini belirlemek amaçlanmaktadır. Araştırmada, bir sanayi firmasında oluşabilecek alt kültürlerin bireysel, örgütsel ve toplumsal temeller bakımından nasıl farklılaştıkları incelenmiştir. Bu amaçla, Osmaniye ilinde büyük bir sanayi firması genelinde, mavi ve beyaz yakalı toplam 469 çalışandan anket yolu ile veriler elde edilmiştir. Analizler sonucunda, rasyonellik eğilimi, hiyerarşi eğilimi, klan eğilimi ve destek eğilimi olmak üzere 4 kültürel boyut belirlenmiştir. Bu boyutlar kümeleme analizine tabi tutularak, örgüt içerisinde rasyonellik, hiyerarşi ve pasif olmak üzere üç farklı alt kültürün bulunduğu saptanmıştır. Bu bağlamda, bulgular Türkiye'nin toplumsal düzeydeki kültürel farklılaşmalarının, iş ile ilgili değer ve anlayışlara yansımak suretiyle firmada oluşan alt kültürlerin oluşumda etkili olabileceği görüşünü destekler niteliktedir. Analiz sonuçlarında belirlenen alt kültürlerin, genel olarak yöneticinin liderlik tarzı etrafında şekillendiği anlaşılmaktadır. Örgütsel alt kültürlerin bireyler etrafında şekillendiğini ve yayıldığını işaret etmektedir.Anahtar kelimeler: Örgütsel alt kültürler, alt kültürler, liderlik, kültürel farklılaşma, Türkiye
dc.description.abstractSubcultures are defined by the sharing of specific values and norms or understandings among the employees of the organization only by a certain group and internalising among themselves. Organizational subcultures more deeply influence experiences, perceptions, expectations, attitudes and behaviors of the employees than the cultural elements of the organization. If organizational subcultures are not properly managed, they carry the potential to cause serious problems within the organization. In order to manage organizational subcultures properly, it is necessary to understand them and in order to understand them it is necessary to determine which factors within the organization shape them. For this reason, in this study it is aimed to determine the factors which form organizational subcultures in a firm in Turkey. In this research, it has been examined how subcultures that can be formed in an industrial company differ in terms of individual, organizational and social bases.The data used for the research is collected by conducting a survey from 469 white and blue collar employees of a large industry company in Osmaniye. As a result of the analyzes, 4 cultural dimensions were determined as rationality tendency, hierarchy tendency, clan tendency and support tendency. These dimensions were subjected to clustering analysis and it was found that there are three different subcultures within the organization, namely rationality, hierarchy and passive. In this context, the findings support the view that that organizational subcultures are likely to be associated with the societal-level cultural differentiation in Turkey. The organiational subcultures determined in the analysis results are generally shaped around the leadership style of the manager. It indicates that organizational subcultures are shaped and spread around individuals' interactions.Keywords: Organizational subcultures, subcultures, leadership, Turkey cultural differentiationen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleÖrgütsel alt kültürlerin bireysel ve örgütsel temelleri: Bir sanayi firmasında araştırma
dc.title.alternativeIndividual and organizational essentials of organizational subcultures: Research on an industrial firm
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-06-22
dc.contributor.departmentİşletme Anabilim Dalı
dc.subject.ytmIndustry businesses
dc.subject.ytmLeadership
dc.subject.ytmSocial differentation
dc.subject.ytmLeadership models
dc.subject.ytmSubcultur
dc.subject.ytmOrganizational culture
dc.subject.ytmCultural difference
dc.identifier.yokid10152580
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityOSMANİYE KORKUT ATA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid460764
dc.description.pages119
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess