6. sınıfa devam eden ve derse katılım göstermeyen öğrencilerin erken çocukluk deneyimlerinin annelerin gözünden araştırılması
dc.contributor.advisor | Bademci, Havva Özden | |
dc.contributor.author | Kavalci, Candan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T12:49:18Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T12:49:18Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-02-12 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/101460 | |
dc.description.abstract | Bireyin yaşamının ilk yılları aynı zamanda bireyin ilk öğrenmelerini gerçekleştirdiği zamanları olması nedeniyle kişinin tüm gelişimsel süreçlerinde farklı kuramlar tarafından farklı şekillerde ele alınmıştır. Bu öğrenmeleri ilk sağlayan da yine bebeğin ilk bakım vereni yani annesidir. Bu araştırmada da ergenlerin okul deneyimlerinde erken çocukluk dönemi yaşantılarının etkileri annelerin bakış açısıyla araştırılmıştır. Araştırmada öncelikli olarak çalışma grubunun oluşturulabilmesi için özel bir ortaokulun 6. sınıfında bulunan 86 çocuğun öğretmenlerinden araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan `Öğretmen Bilgi Formu` ile derse ilişkin tutumları hakkında bilgi edinilmiştir. Ardından öğrencilerden öğretmenleri tarafından `sessiz`, `dersten kolay kopar` ve `dikkati dağılır` ifadeleri ile tanımlanan 6 öğrencinin annesi ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler deşifre edilerek tema analizi yöntemiyle incelenmiştir. Yapılan tema analizi sonucunda ise `hamilelik süreci`, `okul öncesi dönem` ve `okul süreci` ana temalarına ulaşılmıştır. Hamilelik süreci ana teması; annenin çocuk dünyaya getirme kararı, annenin hamilelik süreci ve annenin postnatal süreci alt temalarını içermektedir. Okul öncesi dönem ana temasının alt temalarını ise; annenin bebeğine ilişkin görüşleri, ayrılma ve kreş/anaokulu süreci oluşturmaktadır. Son ana tema olan okul sürecinin alt temaları; `ikinci anne: öğretmen`, `güncel okul deneyimine ilişkin görüşler` ve `annenin gözünden çocuğu` olarak sıralanmıştır.Bulgular sonucunda elde edilen bilgiler kapsamında annelere göre çocukların güncel okul deneyimleri ve erken çocukluk dönemi yaşantıları araştırılmış ve erken çocukluk deneyimlerinin okul yaşantısındaki rolü annelerin bakış açısıyla tartışılmıştır. Annelerin anlatılarından elde edilen verilerin birbiriyle anlamlı olarak ilişkili ve paralel çıkması ve literatür verileri ile desteklenmesi nedeniyle annenin bebek dünyaya getirme kararı itibari ile başlayan çocuğun yolculuğunda erken çocukluk deneyimlerinin, çocukların okula karşı tutum, öğrenme ile ilişkisi ve ders dinleme tutumu üzerinde etkileri olabileceği kanısına varılmıştır. | |
dc.description.abstract | The first years of the individual's life are handled in different ways by different theories in all the developmental processes since these years are also when the individual experiences his/her first learnings. It is the mother who provides the first learning for the baby. In this study, the effects of early childhood experiences on adolescents' school experiences were investigated from the perspective of mothers.In order to form the study group as a priority, information about the attitudes of the students was obtained from the teachers of 86 children in the 6th grade of a special secondary school through the `Teacher Information Form` which developed by the researcher. Subsequently, semi-structured interviews were conducted with the mother of 6 students who were identified by their teachers as `silent`, `easily detach from the lesson` and `distracted`.Semi-structured interviews were deciphered and examined by theme analysis method. As a result of the theme analysis, the main themes are formed as `pregnancy process`, `preschool period` and `school process`. The main theme of the pregnancy process includes; the mother's decision to give birth to the child, the mother's pregnancy process and the mother's postnatal process as sub-themes. The sub-themes of the pre-school period main theme are; mothers' opinions on having a baby, the separation and nursery /kindergarten process. The school process as the last main theme has; `Second mother: teacher`, `views on current school experience` and `child from the mother's perspective` as sub-themes.As a result of the findings, the current school experiences and early childhood experiences of the children according to the mothers were investigated and the role of early childhood experiences in the school life was discussed from the perspective of the mothers. The outcome of the data that has been collected from mothers shows similarity in terms of their experiences during their pregnancy. In addition to this, the literature data supports the idea that a child's attitude towards school and education, his way of learning is closely linked to his journey that starts the moment his mum decides to give birth and to the child's early childhood experiences.Keywords: Early childhood experience, adolescence, mother, motherhood | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | 6. sınıfa devam eden ve derse katılım göstermeyen öğrencilerin erken çocukluk deneyimlerinin annelerin gözünden araştırılması | |
dc.title.alternative | A study on the relationship between early childhood experiences and school experiences of adolescents | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-02-12 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10320583 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MALTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 609022 | |
dc.description.pages | 81 | |
dc.publisher.discipline | Klinik Psikoloji Bilim Dalı |