Lise öğrencilerinde problemli internet kullanımının duygusal zeka ve yaşam doyumu açısından incelenmesi
dc.contributor.advisor | Ayaz, Muhammed | |
dc.contributor.author | Altintaş, Ayşenur | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T12:47:47Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T12:47:47Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2020-06-17 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/101416 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin problemli internet kullanımlarının duygusal zeka ve yaşam doyumu değişkenleriyle olan ilişkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemi devlet okullarında öğrenimine devam etmekte olan 14-18 yaş arası 294 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Öğrencilerin 187'si kız (%63,6), 107'si (%36,4) erkektir. Verilerin toplanması amacıyla Sosyodemografik Bilgi Formu, Problemli İnternet Kullanım Ölçeği- Ergen, Bar-On Duygusal Zeka Ölçeği Çocuk ve Ergen Formu ve Çok Boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde Bağımsız Örneklem T-testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Pearson Korelasyon Analizi ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, problemli internet kullanımıyla duygusal zeka ve yaşam doyumu değişkenleri arasında negatif yönlü istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Sosyodemografik değişkenlerden ailenin gelir düzeyi ile problemli internet kullanımı arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi sonucunda ise duygusal zeka toplam puanının ve yaşam doyumu toplam puanının PİKÖ toplam puanını negatif yönde, aylık gelirin ise PİKÖ toplam puanını pozitif yönde yordadığı belirlenmiştir. Bulgular ilgili literatür kapsamında tartışılmış ve gençlerin sağlıklı olmayan internet kullanımlarına yönelik müdahale programlarına bazı öneriler getirilmiştir.Anahtar Sözcükler: 1.Duygusal Zeka; 2.Problemli İnternet Kullanımı; 3.Yaşam Doyumu; 4.Ergenlik Dönemi | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate the relationship between high school students' problematic internet usage and emotional intelligence and life satisfaction variables. The sample of the study consisted of 294 14-18 year-old high school students who are continuing their education in public schools. 187 (63.6%) of the students were female and 107 (36.4%) were male. Sociodemographic Information Form, Problematic Internet Usage Scale – Adolescent Form, Bar-On Emotional Intelligence Scale Child and Adolescent Form and Multidimensional Student Satisfaction Scale were used to collect data. Independent sample T-test, Analysis of Variance (ANOVA), Pearson Correlation Analysis, and Multiple Linear Regression Analysis were used for statistical analysis of the data. According to the results of the research, negative statistically significant relationships were found between problematic internet use, emotional intelligence and life satisfaction variables. A significant positive correlation was found between a sociodemographic variable as family income and problematic internet use. As a result of the Multiple Linear Regression Analysis, it was found that the total score of emotional intelligence and life satisfaction score predicted the total score of PIUS negatively and monthly income predicted the total score of PIUS positively. The findings were discussed within the scope of the related literature and some suggestions were made to the intervention programs for the unhealthy internet use of the youth.Keywords: 1.Adolescence, 2.Emotional Intelligence, 3.Life Satisfaction, 4.Problematic Internet Usage | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Lise öğrencilerinde problemli internet kullanımının duygusal zeka ve yaşam doyumu açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examination of problematic internet usage in terms of emotional intelligence and life satisfaction of high school students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-17 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10326248 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MALTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 624071 | |
dc.description.pages | 95 | |
dc.publisher.discipline | Klinik Psikoloji Bilim Dalı |