Show simple item record

dc.contributor.advisorBedel, Ahmet
dc.contributor.authorSucu, Beyza Tuğçe
dc.date.accessioned2020-12-06T12:46:30Z
dc.date.available2020-12-06T12:46:30Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2020-07-17
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/101379
dc.description.abstractAraştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin sosyal problem çözme becerileri ile cinsiyet, anne-baba tutumları ve bilişsel esneklik arasındaki ilişkiyi incelemek ve anne-baba tutumları ve bilişsel esneklik ölçekleri alt boyutlarının, sosyal problem çözme envanteri toplam puanı üzerindeki yordama düzeyini belirlemektir. Bu amaçla 574 üniversite öğrencisine Kişisel Bilgi Formu, Sosyal Problem Çözme Envanteri- Kısa Formu (SPÇE-KF), Anne-Baba Tutum Ölçeği (ABTÖ), Bilişsel Esneklik Envanteri (BEE) uygulanarak veriler elde edilmiştir. Verilerin analizinde, Bağımsız Gruplar İçin T Testi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi, Çoklu Hiyerarşik Regresyon Analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre probleme olumsuz yönelim puan ortalamasının, demokratik, koruyucu ve otoriter anne baba tutumunun cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Sosyal Problem Çözme Envanteri'nden alınan toplam puanlar ile yordayıcı değişkenler olan Anne-Baba Tutum Ölçeği alt boyutları, Bilişsel Esneklik Envanteri alt boyutları arasında anlamlı ilişkiler olduğu görülmüştür. Sosyal problem çözme becerisi; demokratik anne baba tutumu, otoriter anne baba tutumu, bilişsel esneklik alt boyutları olan alternatifler ve kontrol tarafından yordanmaktadır. Cinsiyet ve koruyucu anne baba tutumunun ise sosyal problem çözme toplam puanı üzerinde anlamlı düzeyde yordama gücünün olmadığı görülmüştür. Sosyal problem çözme toplam puanı üzerinde yordama gücüne göre sırasıyla alternatifler, kontrol, demokratik anne baba tutumu, otoriter anne baba tutumunun etkisi vardır. Bağımsız değişkenler sosyal problem çözme envanteri toplam puanına ilişkin toplam varyansın %46'sını açıklamaktadır.
dc.description.abstractThe aim of the study is to examine the relationship between university students' social problem solving skills and gender, parental attitudes and cognitive flexibility and to determine the predictive level of parental attitudes and cognitive flexibility scales on the total score of social problem solving inventory. For this purpose, data was obtained by applying Personal Information Form, Social Problem Solving Inventory- Short Form (SPÇE-KF), Parental Attitude Scale (ABTÖ), Cognitive Flexibility Inventory (BEE) to 574 university students. In the analysis of the data, Independent Groups T Test, the Pearson Product-Moments Correlation Analysis, Multiple Hierarchical Regression Analysis were used. According to the results of the study, it was seen that the negative orientation to the problem, democratic, protective and authoritarian parental attitude mean scores were significantly different by gender. Significant correlations were found between the total scores from the Social Problem Solving Inventory and the predictive variables Parental Attitude Scale sub- dimentions and the Cognitive Flexibility Inventory sub-dimentions. Democratic parental attitude, authoritarian parental attitude, cognitive flexibility sub-dimensions alternatives and control are significant predictors of social problem solving total score. It was observed that gender and protective parental attitude did not have a significant predictive power on social problem solving total score. According to the predictive power; alternatives, control, democratic parental attitude, authoritarian parental attitude have an effect on the total score of social problem solving. Independent variables explain 46% of the total variance related to social problem solving inventory total score.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin sosyal problem çözme becerilerinin algılanan anne- baba tutumu ve bilişsel esneklik düzeyleri açısından incelenmesi
dc.title.alternativeThe investigation of university students social problem solving skills in terms of perceived parental attitudes and cognitive flexibility levels
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-07-17
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10337779
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityMALTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid627968
dc.description.pages78
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess