dc.contributor.advisor | Ünver, Naim | |
dc.contributor.author | Türkmen, Salih | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T12:31:40Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T12:31:40Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-10-09 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/101138 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, Okul öncesi eğitim alan 48-60 aylık çocukların zekâ alanlarıyla prososyal davranışları arasındaki ilişkiyi inceleme amacıyla yapılmıştır. Tarama modeli temel alınarak gerçekleştirilen bu araştırmanın örneklemini, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı Amasya ili merkez ilçede bulunan iki resmi Anaokul ve Taşova ilçesinde bulunan bir Ortaokul bünyesindeki dört anasınıfı olmak üzere toplam on sınıfta bulunan 160 çocuk, 160 anne ve 160 baba oluşturmaktadır.Araştırmada veri toplama aracı olarak Çocuk Prososyallik Ölçeği (anne ve baba formu), TIMI (Teele Inventory of Multiple Intelligences) testi ve demografik bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, betimsel istatistikler, yüzde, frekans kullanılmıştır. Gruplar arasında anlamlı farklılık olup olmadığını belirlemek için, t-testi, Korelâsyon ve Tek Faktörlü Varyans Analizi ANOVA kullanılmıştır.Araştırma bulgularına göre, araştırmaya katılan çocukların baskın zekâ alanları sırasıyla; Görsel-uzamsal zekâ, mantıksal-matematiksel zekâ, sözel-dilsel zekâ, bedensel-kinestetik zekâ, kişisel-içsel zekâ, ritmik-müziksel zekâ, kişilerarası-sosyal zekâ olarak bulunmuştur. Zekâ alanları ile cinsiyet, anne-baba eğitim durumu, kardeş sayısı, doğum sırası gibi değişkenlerden sadece cinsiyet değişkeninin görsel- uzamsal ve kişilerarası-sosyal zekâ alanlarında anlamlı bir farka yol açtığı saptanmıştır (p<0.05).Elde edilen bulgulara göre prososyal davranışlar anne ve baba değerlendirmeleri arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür (r=0.563, p<0.01). Cinsiyet, anne-baba eğitim durumu, doğum sırası, kardeş sayısı gibi değişkenlerden sadece kardeş sayısı değişkeninin prososyal davranış baba değerlendirmelerinde anlamlı bir farka neden olduğu saptanmıştır (p<0.05). Yine araştırmaya göre çocukların zekâ alanlarıyla prososyal davranışları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır.Anahtar kelimeler: Okul Öncesi Eğitimi, Çoklu Zekâ Kuramı, Prososyal Davranış | |
dc.description.abstract | This research was organized to analysis the relationship between multiple intelligences and prosocial behaviors of 48-60 month old children receiving pre-school education. The sample of this research survey model was used, consists of 160 mothers,160 fathers and 160 children at four kindergardens, two of them are in Amasya and other four in a secondary school in Taşova district in 2016-2017 educational year.For the data collection, Child Prosociality Scale (Mom and Dad's sheet), TIMI (Inventory of Multiple Intelligences) test and demographic information form were used in this research. Descriptive statistics, percentage and frequency were used in analyzing the data T- test, Correlation and One-way ANOVA were used to see if there is a significant difference between the groups.According to the finding of the research, the dominant intelligence areas of the children are found respectively like this: Visual-spatial intelligence, logical-mathematical intelligence, verbal-linguistic intelligence, bodily-kinesthetic intelligence, personal-internal intelligence, rhythmic-musical intelligence, and interpersonal-social intelligence. Of all the variables like gender education status, the number of siblings, she birth order; only the variable of gender was seen to lead to a significant difference in the areas of visaual-spatial and interpersonal-social intelligence (p<0.05).According to the finding of the research, a positive and significant relation was found between the parents evaluation and the prosocial behavior of the children (r= 0.563, p<0.01). Among the variables of gender, parent education status, birth order and the number of siblings; only the varriable of sibling number was seen to causea significant difference in prosocial behavior within the father evaluation (p<0.05). The research also suggests that statistically there isn't a significant relationship between the intelligence areas of the children and their prosocial behaviors.Key words: Preschool Education, Multiple Intelligence Theory, Prosocial Behavior | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi eğitim alan 48-60 aylık çocukların zekâ alanlarıyla prososyal davranışları arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationshi̇p between the multiple intelligences and the prosocial behavi̇ors of the 48-60 month old chi̇ldren at preschool education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-10-09 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Multiple Intelligence Theory | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | Intelligence | |
dc.subject.ytm | Prosocial behaviour | |
dc.identifier.yokid | 10195093 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 536569 | |
dc.description.pages | 123 | |
dc.publisher.discipline | Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı | |