Üst bilişsel aktivite ile desteklenmiş argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının öğretmen adaylarının fen başarısına etkisi
dc.contributor.advisor | Kabataş Memiş, Esra | |
dc.contributor.author | Bozkurt, Rahşan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-06T12:12:39Z | |
dc.date.available | 2020-12-06T12:12:39Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/100592 | |
dc.description.abstract | ÖZETYüksek Lisans TeziÜST BİLİŞSEL AKTİVİTE İLE DESTEKLENMİŞ ARGÜMANTASYON TABANLI BİLİM ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRETMEN ADAYLARININ FEN BAŞARISINA ETKİSİRahşan BOZKURTKastamonu ÜniversitesiFen Bilimleri Enstitüsüİlköğretim Ana Bilim DalıDanışman: Yrd. Doç. Dr. Esra KABATAŞ MEMİŞBu çalışma, 2015-2016 eğitim öğretim yılında Kastamonu Üniversitesi İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmenliğinde öğrenim gören 3.sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın amacı argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının ve üst bilişsel aktiviteyle desteklenmiş argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımın öğrencilerin fen başarısına etkisini araştırmaktır. Çalışma Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları-I dersini alan 69 öğrencinin katılımıyla 10 haftada gerçekleştirilmiştir. Çalışma gruplarından birinde ATBÖ yaklaşımı, birinde ATBÖ ve üst bilişsel aktivite olarak günlük yazmanın uygulaması, diğerinde ise geleneksel yaklaşım yöntemi uygulanmıştır. Araştırma yöntemi olarak deneysel desenlerden ön test-son test kontrol gruplu desen, veri toplama yöntemlerinden nicel yöntem tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak 25 sorudan oluşan başarı testi ve yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Uygulama sonunda her gruptan seçilen 6 öğrenciyle yarı yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilere göre, gruplar arasında anlamlı bir farkın olduğu, bu farkın ATBÖ yaklaşımının uygulandığı sınıflar lehine olduğu, ATBÖ ve üst bilişsel aktivite ile desteklenmiş ATBÖ grupları arasında ise çok az anlamlı bir farkın üst bilişsel aktivite ile desteklenmiş ATBÖ grubu lehine olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenci görüşmelerinden elde edilen sonuçların analizi, öğrencilerin ATBÖ uygulamalarından memnun oldukları, dersi farklı ve kalıcı kıldığı, grup içi ve gruplar arası işbirliğini sağladığı, bilimsel düşünme sürecini gerçekleştirdiği, meslek hayatlarında bu yöntemi tercih edecekleri, özgüven ve eleştirel düşünme bakış açısını kazandırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca günlük yazmanın öğrenmeyi sağladığı, öğrencilerin yapmış oldukları deneyleri gözden geçirerek daha fazla hatırlamayı ve günlük yaşantıya aktarılmasını sağladığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Fen eğitimi, argümantasyon, üst biliş, fen başarısı, öğrenme amaçlı yazma.2017, 128 sayfaBilim Kodu: 101 | |
dc.description.abstract | ABSTRACTMsc. ThesisTHE EFFECT OF ARGUMENTATION-BASED INQUIRY APPROACH SUPPORTED BY UPPER COGNITIVE ACTIVITIE ON SCIENCE ACHIEVEMENT OF PRESERVICE TEACHERSRahşan BOZKURTKastamonu UniversityGraduate School of Natural and Applied ScienceDepartment of Primary EducationSupervisor: Asst. Prof. Dr. Esra KABATAŞ MEMİŞThis study was conducted with 3rd grade students studying in Kastamonu University Department of Primary Education Science Teaching in the school year of 2015-2016. The objective of the study is to investigate the effect of argumentation-based inquiry approach and argumentation-based inquiry approach supported by upper cognitive activities on science achievement of students. The study was conducted with the participation of 69 students taking the lesson of Science Education Laboratory Applications-I within 10 weeks. While ABI approach was applied in one of the study groups, ABI and diary writing (as an upper cognitive activity) were applied in the other and the conventional approach method in the other group. A pattern with pretest-posttest control group, which is among experimental patterns, was used as the study method and the data were collected by using the quantitative method. An achievement test consisting of 25 questions and semi-structured interviews were used as data collection tools. At the end of the application, semi-structured interviews were conducted with 6 students selected from every group. According to the acquired data, it was concluded that there was a significant difference between the groups, this difference was on behalf of classes where ABI approach was applied and there was a slightly significant difference between ABI and ABI groups supported by upper cognitive activities on behalf of the ABI group supported by upper cognitive activities. As a result of analyzing the results obtained from student interviews; it was determined that students were pleased with ABI applications, the applications made lessons different and permanent, provided intragroup and intergroup cooperation, realized the process of scientific thinking, brought self-confidence and a critical thinking viewpoint and they would prefer this method in their professional life. Besides, it was concluded that writing diaries enabled learning and allowed students to recall things better and transfer them to daily life by examining their experiments. Keywords: Science education, argumentation, upper cognition, science achievement, learning-oriented writing.2017, 128 pagesScience Code: 101 | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Üst bilişsel aktivite ile desteklenmiş argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının öğretmen adaylarının fen başarısına etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of argumentation-based inquiry approach supported by upper cognitive activitie on science achievement of preservice teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10164707 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 476111 | |
dc.description.pages | 140 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |