Show simple item record

dc.contributor.advisorKaçar, Ahmet
dc.contributor.authorAçikgöz, Gülçin
dc.date.accessioned2020-12-06T12:09:40Z
dc.date.available2020-12-06T12:09:40Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2018-11-08
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/100504
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı EBA destekli matematik öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin cisimlerin farklı yönlerden görünümleri konusundaki akademik başarılarına etkisini ve EBA'ya ilişkin öğrencilerin görüşlerini belirlemektir. Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada hem nicel hem de nitel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Cisimlerin farklı yönlerden görünümü konusu bir gruba sınıf ortamında ders kitabı ve somut materyallerle anlatılırken, diğer gruba bilgisayar laboratuvarında EBA ders içerikleri kullanılarak anlatılmıştır. Araştırma örneklemini Batı Karadeniz bölgesindeki bir ile bağlı bir ilçede bulunan bir ortaokuldaki 29'u deney, 24'ü kontrol grubu olmak üzere toplam 53 yedinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından geçerlik güvenirliği yapılarak ve uzman görüşü alınarak 26 soruluk bir başarı testi geliştirilmiştir. Başarı testi her iki gruba uygulama öncesinde ön test, uygulama bitiminde son test ve bir ay sonra kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 17.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde Mann-Whitney U Testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ve Bağımlı Gruplar İçin T Testi kullanılmıştır. Araştırmanın nitel kısmında ise uygulama bitiminde öğrencilerden EBA kullanımı ile ilgili sorulardan oluşan görüş formunu doldurmaları istenmiş, öğrencilerin görüşleri alınmıştır. Nicel verilerin analiz sonuçlarına göre Cisimlerin Farklı Yönlerden Görünümleri konusunda her iki grupta da öğrenme gerçekleşmiş, deney grubu öğrencilerin kontrol grubu öğrencilerine göre daha başarılı oldukları görülmüştür. Her iki grupta da öğrenmeler kalıcı olmuştur. Nitel verilere göre EBA hakkında öğrencilerin olumlu görüşe sahip oldukları gözlenmiştir.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to determine the effects of EBA-supported maths instruction, on 7th grade students' academic achievement about views of the objects from different directions, and the opinions of the students related to EBA. The research was conducted in the second semester of 2017-2018 academic year. Both quantitative and qualitative methods were used in the research. In the quantitative part of the study, pretest-posttest control grouped semi-experimental design was used. While the subject about views of the objects from different directions was explained to a group in the classroom environment with textbooks and concrete materials, it was explained to the other group using EBA course contents in the computer laboratory. A total of 53 seventh grade students, 29 of them are in the test group and 24 of them are in the control group, in a middle school located one of the towns connected to a province in the western Black Sea region, constitute a sample of the research. A 26-item achievement test was developed by researcher through taking an expert opinion and doing the validity and reliability study. The achievement test was applied to both groups as pre-test before the application, final test at the end of application and retention test after one month. The obtained data were analysed with SPSS 17.0 package program. Mann-Whitney U Test, Wilcoxon Marked Rank Test and T Test for Dependent Groups were used in the analysis of the data. In the qualitative part of the study, students were asked to fill in the opinion form consisting of questions about the usage of EBA and the views of the children were taken at the end of the application, According to the results of the analysis of quantitative data, learning was realized in both groups regarding the views of the objects from different directions, and it was seen that the students in the experimental group were more successful than the students in the control group. Learning in both groups has been permanent. According to the qualitative data, it was observed that the students had a positive opinion about EBA.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleEğitim bilişim ağı ( EBA ) destekli matematik öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarısına etkisi
dc.title.alternativeThe effect of educational informatics network ( EBA ) assisted maths teaching on academic achievement of seventh grade students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-11-08
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10205055
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid516581
dc.description.pages82
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess