Show simple item record

dc.contributor.advisorKurnaz, Mehmet Altan
dc.contributor.authorUmur, Meltem
dc.date.accessioned2020-12-06T12:04:29Z
dc.date.available2020-12-06T12:04:29Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-09-09
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/100349
dc.description.abstractÖğrenme durumlarını tespit etmek üzere ölçme- değerlendirme yapılır. Ölçme değerlendirme uygulamalarının hedef kazanımı yansıtması beklenir. Bu anlamda araştırmada, fen bilgisi öğretmen adaylarının ve lisansüstü öğrencilerinin soru hazırlama yeterliliklerini inceleme amaçlanmıştır. Araştırma tarama yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunda Batı Karadeniz Bölgesi'nde yer alan bir eğitim fakültesinin fen bilgisi öğretmenliği 4. Sınıf öğrencileri ve fen bilimleri enstitüsü fen bilimleri eğitimi bilim dalında öğrenim gören lisansüstü öğrencileri yer almıştır. Veri toplama aracı, farklı sınıf seviyesinden ve aynı öğrenme alanından olan toplam 10 kazanım için soru yazmayı gerektiren bir başarı testidir. Başarı testi aynı zamanda hazırlanan soruları TIMSS bilişsel düzeylerine göre kodlamayı ve soru için kullanılan ölçme tekniği belirlemeyi de gerektirmektedir. Veri analizi, hazırlanan soruların TIMSS bilişsel düzeyleri uyumluluk ve ölçme tekniğinin doğruluk durumlarına göre yapılmıştır. Katılımcıların kazanımın gerektirdiği bilişsel boyuta uygun soru hazırlamada ve kazanımları ve kazanımlar için hazırladıkları soruları TIMSS bilişsel düzeylerine göre sınıflamada yetersiz oldukları belirlenmiştir. Katılımcıların ayrıca yararlandıkları ölçme tekniklerini tanıma durumlarının kısmen yeterli olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, katılımcıların soru hazırlama yeterliliklerinin gelişmediği sonucuna varılarak bu durumun nedenlerinin daha detaylı incelenmesi ve eksikliklerin giderilmesi için öğretmen yetiştirme programları dâhilinde çalışmalar yapılması önerilmiştir.
dc.description.abstractJust about determine learning situations is done measurement and evulation. Measurement and evaluation applications are expected to reflect the target attainment. In this sense, in the research was aimed to examination candidates of science teachers and master degree students' preparation question sufficiencies. The research was carried out with survey method. In the study group of the research have taken place science teachers 4th class students and master degree students who study in science institute at field of science education of a university located in Western Black Sea Region. Data collection tool is an achievement test which requires writing question for total ten attainments from different class level and which is the same domain field. Achievement test requires to code the questions prepared at the same time according to TIMSS cognitive levels and to designate measuring technique to be used , for question prepared, too. Data analysis, have been performed according to TIMSS cognitive levels of the questions to be prepared, and the compatibility and accuracy situations of the measurement technique. It was determined that the participants were insufficient in classifying questions according to the cognitive level and preparing the questions for the attainments and attainment according to the cognitive dimension. Participants have also been determined to be recognition situation the measurement techniques that they partly sufficient benefit from. In consequence of research, it is concluded that the participants' ability to prepare questions has not improved. It is suggested that studies should be conducted within the scope of teacher training programs in order to investigate the reasons of this situation in more detail and to eliminate the deficiencies.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleFen Bilgisi programı lisans ve lisansüstü öğrencilerinin öğretim programı kazanımlarına uygun soru hazırlama yeterliliklerinin incelenmesi
dc.title.alternativeExamination of Science undergraduate and graduate students' ability to prepare question in terms of curriculum
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-09-09
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10257810
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid557972
dc.description.pages236
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess