Show simple item record

dc.contributor.advisorKaçar, Ahmet
dc.contributor.authorİlhan, Ali
dc.date.accessioned2020-12-06T12:03:35Z
dc.date.available2020-12-06T12:03:35Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-06-21
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/100322
dc.description.abstractBu çalışmada 9. sınıf öğrencilerinin farklı temsiller bağlamında fonksiyon kavramı bilgisi oluşturma süreçleri incelenmiştir. Çalışmanın amacı öğrencilerin fonksiyon kavramına ulaşma süreçlerinin derinlemesine incelenmesidir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden bir örnek olay incelemesidir. Öğrenciler ile yapılan görüşmeler araştırmacı ve gözlemci tarafından yazılı olarak kayıt altına alındı. Çalışmada RBC (tanıma-kullanma-oluşturma) olarak isimlendirilen soyutlama modeli referans alınmış ve yapılan görüşmeler, öğrencilerin cevap kağıtları ile araştırmacı ve gözlemcinin notları doküman analizi yöntemiyle incelendi. Araştırma biri pilot çalışma olmak üzere 2 okuldan 3 er öğrenci toplam 6 öğrenciyle yürütülmüştür. Öğrencileri belirlemek için araştırmacı tarafından hazırlanan ve uygulanan `Katılımcı Belirleme Sınavı` sonuçları, öğrencilerin yazılı ortalamaları ve ders öğretmeninin görüşleri dikkate alınmıştır. Elde edilen veriler doğrultusunda öğrencilerin süreçte birbirine göre farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Öğrencilerin etkinliklerde verilen problemlerin çözümünde temel olabilecek yapıları tanıdıkları görülmüştür. Matematik başarı düzeyleri farklı olsa da öğrencilerin problemler karşısında önbilgilerini ne kadar tanıdıkları ve bunları sürecin diğer basamaklarına ne kadar aktarabildiklerinin, ayrıca çalışmanın yapıldığı gruplardaki öğrenciler arası iletişimin bilginin oluşturulmasında etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca çalışmanın sonunda matematik düzeyi yüksek ve orta olan öğrencilerin cebirsel-tablo-grafik temsil biçimlerine göre verilen fonksiyon kavramı bilgisini oluşturabildikleri görülmüştür. Matematik dersi başarı düzeyi düşük olan öğrencilerin ise fonksiyon kavramına ait bilgi yapılarını kısmen oluşturabildikleri görülmüştür.
dc.description.abstractIn this study, the processes of developing function concept knowledge of 9th grade students in the context of different representations were examined. The purpose of this study is to deeply examine the students' processes of acquiring the knowledge of function concept. This work is a case study, which is one of the qualitative research methods. The interviews with the students in the study were recorded in the written format by the researcher and an observer. In the study, the abstraction model called RBC (recognizing, building-with, constructing) was taken as a reference. The interviews, students' answer sheets, field notes were examined with document analysis methods. The study was conducted with a total of 6 students from two schools, one of which was a pilot school. In order to select the students, the results of `Participant Determination Exam` which was prepared and applied by the researcher, exam averages of the students and the opinions of the instructor were taken into consideration. According to the data obtained, it was determined that students differed among themselves in the process. It was seen that in the activities, students knew the structures that could be the basis of the problems. It was seen that, although students' mathematics achievement levels differ, how much they knew their prior knowledge of the problems and how much they could transfer them to the other steps of the process and also the communication among students in the study groups were effective in developing the knowledge. In addition, at the end of the study, it was seen that the students who had high and medium level of success in mathematics class were able to develop the function concept knowledge given according to the representation forms of algebraic-table-graphic. However, the students who had low level of success in mathematics class were partly able to develop the knowledge structures belonging to function concept.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.title9. sınıf öğrencilerinin farklı temsiller bağlamında fonksiyon kavramı bilgisi oluşturma süreçleri
dc.title.alternativeThe processes of creating function concept of 9th grade students in the context of different representations
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-06-21
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10239550
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityKASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid545249
dc.description.pages108
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess