Sınıf öğretmenlerinin denetim odaklarına göre tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin tükenmişlik sendromunu oluşturan `Duygusal Tükenme`, `Duyarsızlaşma` ve `Kişisel Başarı Hissi` alt boyutları ile `Denetim Odağı` arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca kişisel bilgi formunda yer alan yaş, cinsiyet, medeni durum, öğrenim durumu, mesleki kıdem ve kurumda çalışma yılı değişkenlerinin denetim odağı ve tükenmişlik alt boyutları üzerinde anlamlı bir farklılığa sebep olup olmadığı araştırılmıştır.Araştırma evreni; 2013-2014 Eğitim Öğretim yılında İstanbul ili Kartal ilçesinde bulunan Milli eğitim bakanlığına bağlı İlkokullarda görev yapan, resmi internet sayfalarındaki sayılara göre, toplam 792 sınıf öğretmenini içermektedir. Araştırmada evren ile çalışılmış ve 792 sınıf öğretmeninden %78.5 ine (622) ulaşılmıştır. Ulaşılan öğretmenlerden %57.2'si (356) ölçekleri doldurarak çalışmaya katılmış fakat bu öğretmenlerden %28.1'i ölçekleri eksik doldurmuştur. Bu yüzden geri dönen ölçeklerden %71.9 (256) ölçek geçerli sayılmıştır. Araştırmada `Kişisel Bilgi Formu`, `Maslach Tükenmişlik Ölçeği` ve `Rotter İç-Dış Denetim Odağı Ölçeği` uygulanmıştır.Yapılan çalışma sonuçlarında sınıf öğretmenlerinin denetim odakları ile tükenmişlik düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.Anahtar Kelimeler: Denetim Odağı, Tükenmişlik, Duygusal Tükenme,Duyarsızlaşma, Kişisel Başarı Hissi. The aim of this study is to investigation of relationship between `emotional exhaustion` `depersonalization`, `Sense of personel Success` and `locus of control` in classroom teachers. The other aim of the study is to investigate whether significant effects of age, sex, marital status, educational status, seniority and work years on the dimentions of locus of control and burnout. Research population constited of primary schools due to the Ministry of Education between 2013-2014 academic year in İstanbul-Kartal. According to the number of official web page 792 teachers included in the study. 78.5% (622) of the teachers reached. 57.2% (356) of the 622 teachers accepted to attend the study and 28.1% of them did not completed the evaluation forms. Because of that 71.9% (256) of the return forms was accepted valid. In the study , `Personal Information Form` , ` Maslach Burnout Inventory ` and ` Rotter Internal-External Locus of Control Scale ` was applied .There was no significant correlation between burnout and locus of control in primary school teachers.Keywords: Locus of Control, burnout , emotional exhaustion , depersonalization ,feeling of personal accomplishment.
Collections