Türkiye`de resim-iş öğretmeni yetiştiren kurumlarda kavramsal sanata yaklaşımın saptanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET `Türkiye 'de Resim-îş ÖğretmeniYetiştiren Kurumlarda, Kavramsal Sanata Yaklaşımın Saptanması adını taşıyan bu çalışma; Kavramsal Sanatın çıkışı, gelişimi, Türkiye'de başlangıcı ve aldığı yol ile Resim Öğretmeni yetiştiren ve örneklem kapsamında bulunan okulların eğitim sistemlerindeki yeri arasında bir ilişki kurmayı amaçlamıştır. Böyle bir ilişki kurmanın temel nedeni ise, yeni yaklaşım biçimlerini doğuran koşulların çıkışı ile sanat arasında bir bağ kurmak, bunun sanat eğitimine yansıdığı yönlerin altını çizmek olmuştur. Kavramsal Sanatın ortaya çıkışının öncesinde meydana gelen süreç, bu sürece etki eden ekonomik ve toplumsal farklılaşma, sanat platformundaki dalgalanmalarla birlikte değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmeler ışığında varılan sentez sonucu Kavramsal Sanatın çıkışı ve Türkiye'de hangi ortamda oluştuğu ile etkileri üzerine yoğunlaşılmıştır. Türkiye'de Kavramsal Sanat üzerine çalışan sanatçılar, yaklaşım biçimleri, etkileşimler değerlendirilmiş ve genel anlamda ülke kapsamında bu tür sergiler, özellikle de öğrenci çalışmaları mercek altına alınmıştır. Öğrenci işlerinden oluşan önemli sergilerin incelenmesi, sanat eğitimiyle kurulacak bağıntı açısından değerlendirilmiştir. Bu alt yapının ardından Sanat Eğitimi üzerine yoğunlaşılmış ve son dönemde Türkiye'de yapılan Sanat Eğitiminde yeniliklerle, değişimi kapsayan sempozyum, konferans ve bildiriler incelenmiştir. Ulusal ve uluslar arası yapılan bu tür çalışmaların tümünde de ortak yaklaşım girilen değişim süreciyle birlikte yeniden yapılanma arayışlarının yeni sentezler doğuracağı yönündedir. Bu yoğunlaşma Sanat Eğitiminde gerekli görülen yenilenme çalışmalarının boyutunun saptanması amacıyla oluşturulmuştur. Çalışma kapsamında, inceleme yapılan alana ilişkin Türkçe ve yabana kaynaklarda literatür taraması yapılmıştır. Özellikle Sanat Eğitimine getirdiği başkalaşım boyutunu netleştirmek amacıyla, örneklem sınırlılığında çalışılmıştır.Örneklem kapsamında öğretim üyeleri ile yapılan görüşmeler ve öğrencilere uygulanan sormaca ile bir durum saptamasına gidilmiştir. Görülmüştür ki; günümüzde yaşanan birçok gelişim süreci, pekçok alanda olduğu gibi Sanat Eğitimininde de yeni yaklaşımları gerekli kılmaktadır. Örneklemi oluşturan üniversitelerde Resim-İş Eğitimi Bölümlerinin, eğitimci yetiştiriyor olmalarından vukaynaklanan geleneksel anlayış, belirleyici olmasıyla incelemenin varsayımları arasında yer almıştır. Ancak; çağın sunduğu yeniliklerden uzak olmayan bir anlayışla birleştirilmeye çalışılan geleneksel tutum, çağın dinamiğini yakalamayı amaçlayarak, sanat eğitimi anlayışına ivme kazandırmıştır yaklaşımı, elde edilen sonuçlar arasında yer almasıyla, sevindirici bir saptama olmuştur. Artık günümüz sanatçısının kendi alanı dışında pekçok konuda yeterli olması gerekliliği, sanat eğitiminin de başkalaşmasını zorunlu kılmıştır. 1960 sonrasında yeni düşüncelerin oluşumunu hızlandıran sanatsal anlamda birçok çıkış yaşanmıştır. Kavramsal Sanat da bunlardan biridir. Kavramsal Sanat ve bu bağlamda oluşan yeni düşüncelerin eğitime getirebileceği olumlu etkiler göz önüne alınarak, mevcut bulunan sanat eğitimi programlan değerlendirilmeli anlayışıyla çalışma biçimlendirilmiştir. Dünya koşullarına uyum sağlayabilen eğitimcilerin, daha sağlam bireyler yetiştireceği gerçeğinden hareketle, yeni programlar geliştirilmelidir. Çalışma kapsamında saptanan sonuç; inceleme yapılan okullarda beklenilen ölçüde yeni kıpırdanmaların olduğudur. Kendi ülkesinin koşullarıyla, çağdaş düşünceyi birleştiren sistemlerin eğitimde yer alması ve bu yönde çıkışların olması yavaş da olsa sevindiricidir. vm ABSTRACT This study titled `Determination of the approach towards conceptual art in institutions providing courses on Art-Craft teaching in Turkey` aims at establishing an association between the emergence, development of Conceptual Art, introduction thereof in Turkey and the progres it has made, and the education systems of art teaching schools, within the scope of our samples. The drive behind such association was establishment of a relationship between the emergence of conditions creating new approaches and art, and emphasizing the aspects thereof which are reflected into art training. The process prior to introduction of Conceptual Art and the economic and social differentiation affecting said process have been assessed along with the fluctuations in the art platform. As a concequence of the synthesis existing under the light of said assessments, significance has been given to the outbreak of Conceptual Art and the environment in which it was formed in Turkey. The artists engaged in Conceptual Art in Turkey, approaches and interactions there of have been examined and all exhibits in the country and especially the students' works have been focused upon. Examination of significant exhibits formed of students' works have been realized in terms of the association to be established with art training. Subsequent to said substructure, emphasis was shifted to Art training, and symposiums, conferences and papers, covering the recent innovations and changes in Turkey have been examined. The common aproach in all works of this type both at national and international level is that the restructuring pursued along with the change process shall result in new synthesis. Said concentration has been formed with the purporse of determining the renovation activities that are required in Art training. A literature scanning was realized in Turkish and foreign resovrces with regards to the field of examination, within the scope of this study. İn order to especially clarify the level of metamorphism introduced to Art training, this study has been kept restricted with the samples. A case determination has been made with the interviews held with lecturers and a questionnaire applied on students within the sample scope. It has been observed that, as it is the case in numerous fields varrious development processes are requiring new approaches in Art training also. The ixfractional approach in Art-Crafts Departments of universties constituting the sample, due to their characteristics of lecturing teachers, has been included into the assumptions of the study due its determinant nature. Howewer, inclusion of the finding that the traditional behavior, which is subjected to efforts of integration with an understanding from the renovations presented by the era, has accelerated the art training approach with the aim of capturing the dynamism of the are, is deemed promising. The necessity of today's artists being efficient in numerous fields other than his own field, has made metamorphosis in art training compulsory. Many outbreakers that accelerated the new thinking have occurred subsequent to 1960. Conceptual Art has been one of them. Considering the positive impacts of Conceptual Art and the new thoughts formed within this context, on training, we have shaped our study with the understanding that the current art training programs must be benefited from. Moving from the fact that instructors, who can adapt themselves to the world conditions, shall train sound individuals, new programs must be developed. The conclusion reached in our study is that there are new, slight movements in the schools that have been examined, at an expected level. Our utmost wish is that systems integrating the conditions of the country with modern thinking be implemented in our schools. Outhbreaks of this type, thought at a low pace, is pleasing.
Collections