Mechanical properties of the bead wire
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET TOPUK TELİNİN MEKANİK ÖZELLİKLERİ Çelik topuk üzerinde yapılan kuvvet ve genleme analizleri çelik topuk teli mekanik özelliklerinin temel olarak lastik ile jantın birleşme hattında meydana gelen lokal basınç farklılıkları nedeniyle' oluşan momentler tarafından etkilendiğini ve bu nedenle eğilme probleminin oluştuğunu göstermektedir. Laboratuar çalışması farklı mesafelerde koşturulmuş lastiklerin topuklarından alınan çelik topuk telleri üzerinde yapılan çekme ve yorma deneylerinden oluşmaktadır. Burada amaç lastiğin koştuğu mesafeyle topuk telinin mekanik özelliklerinin değişimi arasında bağlantı kurmaya çalışmaktır. Yorma deneyleri, janta bağlı topuk telinin yaşadığı gerçek def ormasyonu simüle eden ve Dönerek Eğen Yorma Makinası üzerinde yapılmıştır. Deneysel bulgular optik ve Taramalı Elektron Mikroskobu kullanılarak teyid edilmiştir. Bu araştırma bir lastiğin koştuğu mesafenin o lastiğin topuk telinin performansını doğrudan etkilediğini gösteren yeterli bulgu sağlamış ve lastiğin koştuğu mesafe arttıkça topuk tellerinin de güçlerinden kaybederek daha az dayanıklı hale geldiğini ve kopmaya çok müsait olduğunu göstermektedir. iv ABSTJRACT MECHANICAL PROPERTIES OF THE BEAD WIRE Force and strain analysis of the bead bundle suggest that major effects on the mechanical properties of steel bead wires within bead bundles were due to bending moments caused by local pressure variations at bead-rim interface, creating a beam bending problem. Laboratory work consisted of tensile and fatigue tests performed on steel bead wires of bead bundles belonging to tires that have run for varying distances. The primary goal was to determine the relation between the distance the tire travels and the change in mechanical properties of the bead bundle. Fatigue tests have been performed on the Rotating Beam Fatigue Tester which simulated the actual deformation conditions within a bead bundle seated on a rim. Experimental findings have then been verified with fractographic investigation of steel bead wire characteristics on the optical and Scanning Electron Microscopes of steel bead wires. The research provided successfull evidence to reach to the conclusion that as the distance a tire travels increases the mechanical properties of its beads and hence the steel bead wires become more viable to failure due to softening of the material and loss of durability.
Collections