Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzekici, Süleyman
dc.contributor.authorŞengör, Selim
dc.date.accessioned2020-12-04T12:02:12Z
dc.date.available2020-12-04T12:02:12Z
dc.date.submitted1990
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/82256
dc.description.abstractVI ÖZET Hizmet gecikmesi ve yolcuların ortalama bekleme zamanı tarifeli hizmet veren ulaştırma sistemlerini tasvir eden iki önemli ölçüdür. Bu sistemler genel likle yoku geliş, süreci, hizmet süreci ve hizmet mekanizmasının fiziksel ve yönetsel Özelliklerinin bir kombinasyonu olarak modellenirler. Literatürdeki çoğu modelin aksine, bu çalışmada bu iki sürecin arasında tarife mekanizması vasıtasıyla bir ilişki olduğunu varsayıyoruz. Fiziksel ve yönetsel özellikler göz önüne alınırsa modelimiz İstanbul da Sirkeci- Halkalı arasında çalıdan banliyö tren hattını temel almaktadır. Ulaşımın güvenliği sinyalizasyon sistemi ile sağlanmıştır. Bunun sonucu olarak trenler eğer kendi lerinden öncekiler henüz hedeflerine varmamışlarsa, istasyonda bekletilirler ve dolayısıyla tarifeler gecikmeli olarak yerine getirilir veya iptal edilir. Bu çalışmada (X, L) hizmet politikaları kullanılarak trenler ulaştırma otoritesi tarafından nor mal veya hızlı süratte gönderilmekte ya da çok gecikmeli tarifeler iptal edilmek tedir. Yolcuların izole edilmiş, tren istasyonuna önceden belirlenmiş tarifeye göre geldikleri varsayılarak belirlenmiş, bir (K^L) politikası için tarifelerin gecikme dağılımını ve yolcuların ortalama bekleme zamanını hesaplayan pratik bir yöntem geliştirilmiştir.
dc.description.abstractIV ABSTRACT The service delay and the average waiting time of passengers demanding service are two important performance measures associated with a transp ortation system with scheduled services. These systems can usually be modeled as a combination of the passenger arrival pattern, the service pattern and physical and managerial aspects of the service mechanism. Unlike most of the models in the literature j in this study we assume a relationship between these two processes through a scheduling mechanism. As fax as the managerial and physical aspects of the service mechanism are concerned, our model is based on the Sirkeci- Halkalı suburban train transporta tion system in Istanbul, where the security of the transportation is attained by a traffic signal system. As a result, trains are blocked at the station whenever their predecessor have not arrived at the destination yet, and hence, schedules are delayed or even cancelled. We introduced the so-called (K,L) dispatching policy, according to which the transportation authority decides either to dispatch trains with normal or fast speed, or to cancel those schedules with long delays. Assuming that passengers arrive at the isolated train station according to a predetermined timetable, we compute the schedule delay distribution and theaverage waiting time of passengers in terms of the scheduled interdepartuxe pe riod, the normal and fast service time distributions, passenger arrival rate and the dispatching policy {KyL).en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontroltr_TR
dc.subjectComputer Engineering and Computer Science and Controlen_US
dc.titleAnalysis of a transportation system with scheduled services
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid8626
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBOĞAZİÇİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid8626
dc.description.pages48
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess