Binek araçlarda kütle değişiminin konfora etkisinin araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, araçlardaki kütle değişimlerinin süspansiyon sistemleri vasıtasıyla sürüş konfor üzerindeki etkisi incelenmiştir. Binek araçların süspansiyon sistemi üzerine matematiksel modelleme yapılmıştır. Süspansiyon sistemi sönümleme değerlerine ilişkin deneysel bulgular, test çalışmaları ile birlikte elde edilmiş ve sonuçlar karşılaştırılmıştır. Araştırmada iki farklı binek araç kullanılmış olup ve iki farklı yol profilinde 50 km/h ve 80 km/h hız altında yapılan test çalışmalarında sürücü ve yolcu sayısı değişimi ile kütle artışı yapılarak test çalışmaları tamamlanmıştır. HVM 100 titreşim ölçüm cihazı ve ped ivmeölçer ile sürücü üzerinde oluşan ortalama ivme değerleri ölçülerek Blaze yazılım programında sayısal bulgu ve grafiklere dönüştürülerek analizleri yapılmıştır. Yapılan analizlere göre; binek araçlarda kütle artışı gerçekleştikçe süspansiyon sistemi sönümleme oranının arttığı buna bağlı olarak da sürücü üzerinde oluşan ortalama ivme değerlerinde azalma olduğu ve konfor hissinin arttığı görülmüştür. Sürüş konforunun artırılması üzerine yapılacak çalışmalardan bahsedilmiştir. Test çalışmaları incelendiğinde kütle artışının sürüş konforunu artırdığı, sürücü ve yolcu üzerinde farklı parametrelerin sebep olduğu titreşimlerin azaldığı gözlemlenmiştir. In this research, the effect of mass changes in vehicles on driving comfort through suspension systems was investigated. Mathematical modeling has been done on the suspension system of passenger cars. Experimental findings regarding the damping values of the suspension system were obtained together with the test studies and the results were compared. Two different passenger vehicles were used in the research, the test studies carried out under 50 km/h and 80 km/h on two different road profiles. Were completed by increasing the mass with the change in the number of drivers and passengers in the average acceleration values on the drive were measured with the HVM 100 vibration measuring device and the pad accelerometer, and analyzed by converting them into numerical findings and graphics in the Blaze software program. According to the analyzes made; It has been observed that as the mass increase in passenger cars increases, the damping ratio of the suspension system increases, and accordingly, there is a decrease in the average acceleration values on the driver and the feeling of comfort increases. Studies to be carried out to increase driving comfort are mentioned. When the test studies were examined, it was observed that the increase in mass increased the driving comfort and the vibrations caused by different parameters on the driver and passenger decreased.
Collections