Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzoğlu, Buket
dc.contributor.authorErdemir, Mustafa Burak
dc.date.accessioned2023-09-22T12:43:02Z
dc.date.available2023-09-22T12:43:02Z
dc.date.submitted2022-10-06
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/742839
dc.description.abstractKüreselleşmedeki gelişmeler ve artan dış ticaret faaliyetleri lojistik sektörüne stratejik olarak önemli bir statü kazandırmıştır. Lojistik işletmeleri sadece taşımacılık faaliyetlerinde bulunan şirketler olarak görülürken, günümüzde lojistiğin farklı işlevleri ve yararları daha iyi anlaşılmaktadır. Lojistik sektöründeki bu değişim üretim işletmelerinin maliyetleri ve hizmetleri üzerinde olumlu gelişmelere öncülük etmiştir. Dolayısıyla lojistik şirketinin performanslarının değerlendirilmesi oldukça önemlidir. İşletmeler performansını ölçebildikleri faaliyetleri yönetebilirler. İşletmelerin gerçekleştirdikleri faaliyetleri değerlendirme ve iyileştirmeleri, başarı ve ya başarısızlıkları belirlemeleri performanslarını değerlendirme ile mümkün olabilmektedir.Lojistik hizmet alımı ile lojistik faaliyetlerini gerçekleştiren üretim işletmelerinin bu faaliyetlerin performansını nasıl değerlendirdiğini belirlemek, bu işletmelerin lojistik performansının pazarlama performansına ve müşteri memnuniyetine etkisini değerlendirmek hem ülke ekonomisi hem de işletmelerin rekabet faktörleri açısından son derece önemlidir. Bu nedenle lojistik işletmelerin lojistik performansları ile pazarlama performansları ve müşteri memnuniyeti arasındaki ilişkiyi değerlendirmeye yönelik olarak bu çalışmada üretim işletmelerine anket uygulanarak elde edilen 400 veri SPSS ve AMOS paket programları ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre doğrudan etkilere bakıldığında lojistik performansın pazarlama performansı üzerinde 0,75'lik ve lojistik performansın müşteri memnuniyeti üzerinde 0,38'lik olumlu bir etkisi olduğu bulunmuştur. Diğer taraftan lojistik performansın pazarlama performansı ve müşteri memnuniyetine etkisini bir arada incelediğimiz son modele göre lojistik performansının müşteri menuniyetine etkisinde pazarlama performansının kısmı aracılık etkisi olduğu belirlenmiştir.
dc.description.abstractDevelopments in globalization and increasing foreign trade activities have given the logistics industry a strategically important status. While logistics companies are seen only as companies engaged in transportation activities, different functions and benefits of logistics are better understood today. This change in the logistics sector led to positive developments on the costs and services of production companies. Therefore, it is very important to evaluate the performance of the logistics company. Businesses can manage activities where they can measure their performance. It is possible to evaluate and improve the activities carried out by businesses, to determine success or failure by evaluating their performanceIn this study, a questionnaire will be applied to production companies in order to evaluate the relationship between logistics activities and marketing performances of logistics companies. It is extremely important to determine how the production firms performing logistics services and logistics services evaluate the performance of these activities and to evaluate the marketing performance of these firms that provide logistics services both in terms of the economy of the country and the competitive factors of the production firms. For this reason, in this study, 400 data obtained by applying a questionnaire to production enterprises were analyzed with SPSS and AMOS package programs in order to evaluate the relationship between logistics performance of logistics enterprises and marketing performance and customer satisfaction. According to the results of the research, when looking at the direct effects, it was found that logistics performance has a positive effect of 0.75 on marketing performance and a positive effect of 0.38 on customer satisfaction. On the other hand, according to the latest model, where we examine the effects of logistics performance on marketing performance and customer satisfaction, it has been determined that the effect of logistics performance on customer satisfaction is partly mediated by marketing performanceen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleLojistik performansın pazarlama performansına ve müşteri memnuniyetine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of logistics performance on marketing performance and customer satisfaction
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-10-06
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmLogistics
dc.subject.ytmCustomer satisfaction
dc.subject.ytmMarketing
dc.subject.ytmPerformance
dc.subject.ytmPerformance measurements
dc.subject.ytmPerformance management
dc.identifier.yokid10212651
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityNİĞDE ÖMER HALİSDEMİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid661245
dc.description.pages111
dc.publisher.disciplineÜretim Yönetimi ve Pazarlama Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess