Üstün yetenekli öğrencisi olan ile olmayan sınıf öğretmenlerinin üstün yetenekli eğitimine ilişkin öz yeterlikleri ve tutumlarının karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın genel amacı üstün yetenekli öğrencisi olan ile üstün yetenekli öğrencisi olmayan sınıf öğretmenlerinin üstün yeteneklilerin eğitimine ilişkin öz yeterlikleri ve tutumlarını karşılaştırarak değerlendirmektir. Araştırma örneklemini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Tekirdağ ilindeki resmi ilkokullarda görev yapan 386 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma nicel araştırma türünde ve ilişkisel tarama modeli olan karşılaştırmalı tarama yolu ile yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak Üstün Yetenekliler Eğitimine İlişkin Öz-Yeterlik Ölçeği (ÜYEÖÖ), Üstün Yeteneklilik ve Üstün Yetenekli Eğitimine İlişkin Öğretmen Tutumları Ölçeği (ÜYETÖ Kısa-Revize Form) ve araştırmacı tarafından geliştirilen anket formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler en yaygın kullanılan veri analiz programlarından SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 22,0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotlardan (Sayı, Yüzde, Ortalama, Standart sapma) yararlanılmıştır. Nicel verilerin karşılaştırılmasında; ki-kare testi, t-testi, One way Anova, Schefe Post Hoc testi, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis Testi ve çoklu karşılaştırmalar yöntemi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; Öğretmenlerin üstün yeteneklilerin eğitimine yönelik öz yeterlilikleri ve tutumları sınıflarında üstün yetenekli öğrenci olup olmamasına göre farklılaşmaktadır. Sınıfında üstün yetenekli öğrenci olan sınıf öğretmenlerinin üstün yeteneklilere yönelik genel tutum düzeyleri ile genel öz yeterlik düzeyleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Öz yeterliliğin akademik yeterlik boyutu ile tutumun özel yetenek sınıfları oluşturma boyutu ve genel tutum düzeyi arasında düşük negatif bir ilişki bulunmuştur. The general purpose of the study is to compare and evaluate the self-efficacy and attitudes of classroom teachers who are with and without gifted students regarding the education of gifted students. The research sample consists of 386 classroom teachers working in official primary schools in the province of Tekirdağ in the 2018-2019 academic year. The research was conducted in quantitative research type and comparative scanning method, which is a relational survey model. As data collection tools, Self-Efficacy Scale for Gifted Education (ÜYEÖÖ), Teacher Attitudes Scale Regarding Giftedness and Gifted Education (ÜYETÖ Short-Revised Form) and a questionnaire form developed by the researcher were used. The data obtained in the study were analyzed using the SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 22.0 program, one of the most widely used data analysis programs. Descriptive statistical methods (Number, Percentage, Average, Standard deviation) were used for evaluating the data. In comparison of quantitative data; Chi-square test, t-test, One way Anova, Scheffe Post Hoc test, Mann Whitney U test, Kruskal Wallis Test and multiple comparisons method were applied. According to the research results; Teachers' self-efficacy and attitudes towards the education of gifted differ depending on whether there are gifted students in their classes. There was no statistically significant relationship between the general attitude levels towards gifted students and their general self-efficacy levels of classroom teachers who are gifted students in their class. A low negative relationship was found between the academic efficacy dimension of self-efficacy and the dimension of creating special ability classes of attitude and general attitude level.
Collections