Matematik öğretiminin niteliği, zorbalık, motivasyon ve matematik başarısı arasındaki ilişkiler: yapısal eşitlik modellemesi ile Türkiye - Güney Kore karşılaştırması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı Güney Kore ve Türkiye'deki zorbalık ve matematik öğretiminin niteliğinin, matematik başarısına etkisi ile bu etkide matematiği sevme, matematikte özgüven ve matematiğe değer vermenin aracılık rolünü karşılaştırmalı olarak incelemektir. İlişkisel olan bu araştırma yapısal eşitlik modeli ile yürütülmüştür. Araştırmada TIMSS 2015 Güney Kore ve Türkiye ülkelerine ait matematik başarı testi ile öğrenci anketi verileri kullanılmıştır. Ele alınan bu iki ülkede, zorbalık faktörünün sevme, özgüven, değer ve matematik başarısıyla ilişkisinin olmadığı anlaşılmıştır. Bu yüzden zorbalık faktörü yapısal eşitlik modeline dahil edilmemiştir. Araştırmanın bulgularına göre incelenen her iki örneklemde de öğretimin niteliği faktörünün matematik başarısı üzerinde pozitif yönlü, büyük düzeyde ve anlamlı etkisi vardır. Sevme, özgüven ve değer faktörlerinin matematik başarısı üzerindeki etkileri ülkelere göre farklılaşmaktadır. Aracılık etkileri açısından incelendiğinde Güney Kore örnekleminde öğretimin niteliğinin başarı üzerindeki etkisinde özgüven ve değer faktörlerinin istatistiksel olarak anlamlı düzeyde aracı oldukları anlaşılmaktadır. Türkiye örnekleminde ise öğretimin niteliğinin matematik başarısı üzerindeki etkisinde yalnızca özgüven faktörü istatistiksel olarak anlamlı aracılık göstermiştir. Özgüvenin modeldeki aracılık etkisinin büyüklüğü incelendiğinde Güney Kore örneklemi ve Türkiye örnekleminin her ikisinde de bu etkinin küçük olduğu anlaşılmaktadır. Bu bulgular ışığında sonuçlar tartışılmış ve öneriler sunulmuştur. The aim of this research is to comparatively analyze the effect of bullying and the quality of mathematics teaching on mathematics achievement in South Korea and Turkey and the mediating role of liking mathematics, self-confidence in mathematics and valuing mathematics in this effect. This relational research was conducted with the structural equation model. Mathematics achievement test and student questionnaire data of TIMSS 2015 South Korea and Turkey were used in the research.It has been found that the bullying factor is not related to liking, self-confidence, value and mathematics achievement in these two countries; therefore, the bullying factor was not included in the structural equation model. According to the findings of the study, the quality of teaching factor has a positive, large and significant impact on mathematics achievement in both samples. The impact of liking, self-confidence and value factors on mathematics achievement differ from one country to another. When examined in terms of mediation effects, it was found that self-confidence and value factors are statistically significant mediators in the effect of the quality of teaching on mathematics achievement in the South Korean sample. In the Turkish sample, on the other hand, only the self-confidence factor showed a statistically significant mediation in the effect of the quality of teaching on mathematics achievement. When the size of the mediating effect of self-confidence in the model is examined, it is understood that this effect is small in both the South Korean sample and the Turkish sample. In the light of these findings, the results were discussed and suggestions were given.
Collections