Anasınıfında düzenlenen simgesel oyun içerikli etkinliklerin ilk okuma ve ilk yazma becerilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, anasınıfında düzenlenen simgesel oyun içerikli etkinliklerin ilk okuma ve ilk yazma becerilerine etkisini ortaya koymaktır. Bu amaca yönelik olarak karma yöntem araştırması tasarlanmıştır. Araştırma deney süreci ile yarı yapılandırılmış gözlem ve görüşme süreci olmak üzere iki aşamadan oluşmaktadır. Araştırmanın deney sürecine seçkisiz örnekleme ile belirlenen 15 deney 15 denetleme kümesinde olmak üzere 30 anasınıfı çocuğu katılmıştır. Araştırmanın bu aşamasında araştırmacı deney kümesinin sınıf öğretmenidir. Araştırmacı deneyleri tasarlamış ve uygulamıştır. Anasınıfı düzeyinde Çizgi, Sözcük, Tümce, Metin başlıkları altında kümelendirilen okuma-yazmaya hazırlık kazanımları geliştirilmiştir. Bu kazanımlara yönelik 30 simgesel oyun içerikli okuma-yazmaya hazırlık etkinliği tasarlanmıştır. Kazanımlar doğrultusunda belirlenen ölçütlerden Çizgi, Sözcük, Tümce, Metin, Karma öntest ve sontestleri oluşturulmuştur. Bu araştırmada, Çizgi, Sözcük, Tümce, Metin başlıklarına ilişkin olarak öntest-sontest uygulamalı, eşleştirilmiş deney-denetleme kümeli olmak üzere, dört deney uygulanmıştır. Deney sürecinden elde edilen veriler Man-Whitney U Testi ve Wilcoxon Sıralı İşaretler Testi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın ikinci aşamasına deney kümesinden 10 ve denetleme kümesinden 10 olmak üzere 20 birinci sınıf çocuğu katılmıştır. Bu aşamada veriler yarı yapılandırılmış gözlem ve görüşme formları aracılığıyla toplanmıştır. Nitel veriler betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre anasınıfında simgesel oyun içerikli okumaya hazırlık etkinliklerine katılan deney kümesi öğrencileri, yürürlükteki okulöncesi eğitim izlencesiyle eğitim almış olan denetleme kümesi öğrencilerine göre araştırmada belirlenen okuma yazmaya hazırlık kazanımlarını edinmede çok daha başarılı olmuştur. Anasınıfında okuma-yazmaya hazırlık kazanımlarını başarıyla edinip birinci sınıfa geçen deney kümesi çocukları Harf, Çizgi, Sözcük ve Tümce başlıkları altında kümelendirilen ilk okuma ve ilk yazma kazanımlarını edinmede, anasınıfında okuma-yazmaya hazırlık kazanımlarını edinmeden birinci sınıfa geçen denetleme kümesi çocuklarına göre daha başarılı olmuştur. The aim of this research is to reveal the effects of symbolic game content activities organized in kindergarten to first reading and writing skills. For this purpose, mixed method research has been designed. The research consists of two stages, the experiment process and the semi-structured observation and interview process. A total of 30 kindergarten children, 15 of whom were determined in the experimental group and 15 of them in the control group, were identified randomly in the experimental process of the study. At this stage of the research, the researcher is the classroom teacher of the experimental group. The researcher designed and conducted the experiments. Reading-writing readines acquisitions have been developed which are clustered under the headings of Line, Word, Sentence, and Text at the kindergarten level. Reading-writing readiness activities with 30 symbolic game contents was designed for these Reading-writing readines acquisitions. Line, Word, Sentence, Text, Mixed pretest and posttests were created from the criteria determined in accordance with the Reading-writing readines acquisitions. In this research, four experiments, including pretest-posttest applied, paired experiment-control group, were applied regarding the Line, Word, Sentence and Text titles. The data obtained from the experimental process were analyzed with the Man-Whitney U Test and Wilcoxon Signed Rank Test. Twenty first grade children, 10 from the experimental group and 10 from the control group, participated in the second stage of the study. At this stage, the data were collected through semi-structured observation and interview forms. At this stage, the researcher is only an observer and interviewer. Qualitative data were analyzed through descriptive analysis.According to the results of the research, the experimental group students who participated in the reading-writin readines activities with symbolic game content in the kindergarten were much more successful in obtaining the literacy preparation gains determined in the research compared to the control group students who were trained with the current preschool education syllabus. The control group participants who successfully acquired the read-write preparations in the kindergarten and passed to the first grade were more successful in obtaining the first reading and first writing acquisitions that were clustered under the titles of Letter, Line, Word and Phrase, compared to the supervisory set participants who passed the first grade without acquiring the literacy preparation achievements in the kindergarten.
Collections