Sınıf öğretmenlerinin örgütsel destek algıları ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Afyonkarahisar ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin örgütsel destek algıları ile iş doyumlarının belirlenmesi ve aralarındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini 2018–2019 eğitim-öğretim yılında Afyonkarahisar ilindeki 351 ilkokulda çalışan 2370 sınıf öğretmeni, araştırmanın örneklemini ise yine Afyonkarahisar ili Merkez, İscehisar, Sinanpaşa, İhsaniye ve Şuhut ilçelerindeki Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ilkokullar bünyesinde çalışan 384 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak Nayir (2011) tarafından geliştirilen `Algılanan Örgütsel Destek Ölçeğinin` 28 maddelik kısa formu, 20 maddeden oluşan `Minnesota İş Doyumu Ölçeği` ve kişisel bilgiler formu kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre algılanan örgütsel destek genel düzeyinin `orta derecede katılıyorum` (X ̅=3.25), iş doyumu genel düzeyinin `kararsızım` (X ̅=3.43) seviyesinde olduğu anlaşılmaktadır. Kadın sınıf öğretmenlerinde hem algılanan örgütsel desteğin hem de iş doyumunun erkek öğretmenlere göre anlamlı şekilde daha yüksek olduğu, mesleki kıdem, eğitim durumu ve medeni durum değişkenlerine göre ise öğretmenlerin algıladığı örgütsel destek ve iş doyumu düzeylerinin anlamlı farklılık oluşturmadığı bulgularına ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları öğretmenlerin algıladıkları örgütsel destek ile iş doyumu arasında pozitif yönlü güçlü (r=.735) ilişki göstermektedir. Pozitif yönlü güçlü ilişkinin tespiti ile birlikte algılanan örgütsel desteğin, iş doyumunun yordayıcısı olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılan regresyon analizi sonucuna göre, örgütsel destek algısının iş doyumu düzeyini %54 (R2=.540) oranında açıkladığı ve istatiksel olarak anlamlı bir etkinin (F=449,049; p<0,01) varlığı tespit edilmiştir. Örgütsel destek algısının iş doyumu üzerindeki etki derecesini gösteren β=.735 katsayısı göz önüne alındığında, bu etkinin pozitif yönde anlamlı olduğu anlaşılmaktadır (t=21,191; p<0,01). The purpose of this study is to determine the job satisfaction and the perception of organizational support of teachers and investigate the correlation between.The target population of the study was 2370 classroom teachers working in 351 primary schools in Afyonkarahisar province in 2018-2019 school year and the sample of the study was 384 classroom teachers working in schools within Ministry of National Education in İscehisar, Sinanpaşa, İhsaniye and Şuhut districts in Afyonkarahisar province. In order to collect data, short form of `Perceived Organizational Support Scale` with 28 items developed by Nayir (2011), and `Minnesota Job Satisfaction Scale`with 20 items and personal information form were used. With the analysis of the data derived from scales, the level of the perception of organizational support and job satisfaction of teachers who were in the study was determined; job satisfaction and perception of organizational support were compared and interpreted by the point of variables such as marital status, professional seniority and educational background. The results of the study, show that plenary level of Perceived Organizational Support is `I agree reasonably` (x̄=3.25), plenary level of Job satisfaction is `Neutral` (x̄=3.43). It was found that female classroom teachers perceptions were meaningfully higher both perceived organizational support and job satisfaction than male teachers. According to the professional seniority, educational background and marital status variables, there wasn't meaningful difference on perceived organizational support and job satisfaction. The results show that a positive strong correlation (r= .735) was found between the perceived organizational support and job satisfaction. The regression analysis results show that Perceived Organizational Support was the predictor variable for the Job Satisfaction, and Perception of Organizational Support could explain the Job Satisfaction level by 54% (R2=.540) has statistically meaningful effect (F=449,049; p<00,1) on Job Satisfaction. When the effect of perceived organizational support on job satisfaction is considered, it is understood that this effect is positively meaningful (t=21,191; p<0,01).
Collections