Keçe yapımı teknikleri ile dekoratif duvar panoları uygulamaları
dc.contributor.advisor | Karavar, Gonca | |
dc.contributor.author | Mumcu, Evrim | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T12:20:57Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T12:20:57Z | |
dc.date.submitted | 2023-05-18 | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/739631 | |
dc.description.abstract | Su ile ıslatılmış yünün sıcak ortamda dövülerek, yün lifinde bulunan pulcuk tabakaların açılarak birbirine kaynaşması ve bir yüzey oluşturmasına keçe denir. Keçe, elyafların dokunulmadan ancak bir araya getirilerek yoğunlaştırılması sonucu birbirine bastırılması ile oluşur. İşlevsel kullanımının yanında, sanatsal çalışmalarda, yüne istenilen şeklin verilmesi, keçenin kullanım alanını genişletmiştir.El sanatlarının içinde önemli bir yere sahip olan keçenin ham maddesi yündür. Keçe ürünlerinde yün, genellikle doğal rengi ile birlikte, yanı sıra arzu edilen diğer renklerde de boyanarak kullanılmaktadır. Keçe üretim tekniği ülkemizde sanayi üretimi, tepme keçe üretimi ve kuru keçe üretimi olmak üzere üç şekilde yapılmaktadır.İğneli (kuru) keçe, yün liflerinin ince uçlu bir iğneyle delinerek birbirine kenetlenmesiyle oluşur. Bu tür keçe yapımı hobi amaçlı ya da sanat için kullanım durumlarında sık sık kullanılır. Tepme keçe, önce sabun suyunda ıslanan ve daha sonra kumaş ile aynı kalınlığa gelene kadar ovalanan yün liflerinin birbirine kenetlenmesi ve sıkıştırılması yöntemidir. Su ile sürtünmeden kaynaklanan basınç uygulandığında lifler birbirine kaynaşır.Kuruduğunda lifler birbirine karışmış halde kalır.Keçenin ilk defa nasıl yapıldığı ve kullanıldığı hakkında kesin veriler olmamasına rağmen; kullanımına ait en eski yazılı belge Homeros'un ‟İlyada‟ adlı eserindedir. Keçe, yeryüzünde bilinen en eski tekstil yüzeyidir. Keçe yapım ve kullanımı, göçebe hayatın sonuçlarından biri olarak, hayvancılığa önem veren Türklerin yaşamında giderek yaygınlaşmaya başlamış ve Türk sanatları içinde önemli bir yere sahip olmuştur. Keçecilik mesleğini ve keçe üretimini, gelişen teknoloji ve değişen yaşam şartları etkilemiş olup, zaman içerisinde usta ve atölye sayısında düşüş meydana gelmiştir. Yapılan bu çalışmadaki amaç; günümüze kadar, keçeciliğin geldiği noktayı örneklerle ortaya koymak, farklı sanatsal boyutlar kazandırarak, zenginleştirilmiş ve geliştirilmiş dekoratifçalışmalar yapmak ve keçe üretiminin devamına yönelik görsel önerilerde bulunmaktır | |
dc.description.abstract | Felt is a textile material that is formed by wetting the wool with water and fusing it in a warm environment, and it is formed by pressing the fibers together as a result of densification without touching them. ''In addition to its functional use, giving the desired shape to wool in artistic works has expanded the usage area of felt.'' The raw material of felt, which has an key position in handicrafts, is wool. In feltproducts, wool is generally used with its natural color, as well as being dyed in other desired colors. Felt production is carried out in three ways in our country: industrial production, kicked felt production and dry felt production. Needled (dry) felt is made by interlocking wool fiber sthrough piercing them with afine-tipped needle This type of felt is often used in hobby or artistic use cases. Wet felt is firstsoaked in soap water and then rubbed until it reaches the same thickness as the fabric. It is the method of interlocking and compressing the wool fibers. When the pressure caused by water and friction is applied, the fibers get mixed with each other. When dried, the fibers remain mixed together.Although there is no exact data about how felt was first made and used, the old written document about its use is in Homer's work named 'Iliad'. Felt is the oldest known textile surface on earth. The production and use of felt, as one of the results of nomadic life, started to become widespread in the lives of Turks who attach importance to animal husbandry has a significantplace in Turkish arts. Developing technology and changing living conditions have affected the felt making profession and felt production, and the number of masters and workshops has decreased over time. The purpose of this study is To present the point where felt making has reached todaywith examples, to make enriched and developed decorativ Works by giving different artistic dimensions and to make visual uggestions for the continuation of felt production. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | El Sanatları | tr_TR |
dc.subject | Crafts | en_US |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Keçe yapımı teknikleri ile dekoratif duvar panoları uygulamaları | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2023-05-18 | |
dc.contributor.department | Geleneksel Türk Sanatları Ana Sanat Dalı | |
dc.subject.ytm | Wallboard | |
dc.subject.ytm | Handicrafts | |
dc.subject.ytm | Felts | |
dc.subject.ytm | Turkish handcrafts | |
dc.identifier.yokid | 10338706 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 679115 | |
dc.description.pages | 93 | |
dc.publisher.discipline | Geleneksel Türk El Sanatları Bilim Dalı |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |