Show simple item record

dc.contributor.advisorDolunay, Salih Kürşad
dc.contributor.authorÇiçek, Seher
dc.date.accessioned2023-09-22T12:13:18Z
dc.date.available2023-09-22T12:13:18Z
dc.date.submitted2022-08-10
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/738589
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı ünlü dilbilimci Chomsky'nin ortaya attığı bir sözdizim kuramı olan Yönetme ve Bağlama Kuramı'na göre hazırlanan öğretim etkinliklerinin 8. sınıf eylemde çatı konusunun öğretimine etkisini araştırmaktır. Bu amaçla 8. sınıf düzeyinde eylemde çatı konusunun öğretiminde, YBK verilerinin işlevsel dilbilgisi modeli ilkeleriyle birleştirilmesiyle oluşan dilbilgisi deseninde öğretim etkinlikleri hazırlanmıştır.Bu araştırmanın çalışma grubu, sosyo-ekonomik düzeye göre belirlenen Düzce merkeze bağlı iki ve merkeze bağlı bir köy okulunun birer 8. sınıf şubesinde okuyan 83 öğrenciden oluşmaktadır. Bu araştırma, nitel ve nicel araştırma tekniklerinin birlikte kullanıldığı karma yöntemde tasarlanarak yürütülmüştür. Nicel verilerin toplanmasında tek grup ön test-son test zayıf deneysel model kullanılırken nitel verilerse çalışma grubundaki öğrenci görüşleri, uygulayıcı öğretmen görüşleri ve araştırmacı gözlemlerinden oluşmuştur. Araştırma sonucunda, Yönetme ve Bağlama Kuramı'na göre hazırlanan öğretim etkinliklerinin uygulanmasıyla çalışma grubundaki 8. sınıf öğrencilerinin eylemde çatı konusuna ilişkin bütün kazanımları öğrenme düzeylerinde ve genel başarı düzeylerinde ön testten son teste istatiksel olarak anlamlı bir yükseliş olduğu belirlenmiştir. Araştırma boyunca öğrenci ve öğretmen görüşlerinden elde edilen nitel verilerin ortaya çıkan olumlu ve anlamlı sonuçları desteklediği tespit edilmiştir.
dc.description.abstractThe aim of this research is to investigate the effect of the syllabuses prepared according to the Government and Binding Theory (after this GBT), a syntax theory put forward by the famous linguist Chomsky, on the teaching of the voice in verb topic at the 8th grade. For this purpose, teaching activities were prepared in the grammar pattern formed by combining the YBK data with the functional grammar model principles in the teaching of the voice at the 8th grade level.The study group of this research consists of 83 students studying in the 8th grade class of two schools affiliated to the center of Düzce and a village school affiliated to the center of Düzce, which are determined according to the socio-economic level. The research was designed and carried out in a mixed method in which qualitative and quantitative research techniques are used together. In collecting quantitative data, single group pre-test post-test weak experimental model was used, while qualitative data consisted of student opinions in the study group, practitioner teachers' opinions and researcher observations.As a result of the research, the level of 8th graders in the study group learning about the voice in verb topic from the pre-test to the final test increased statisticly significantly with the application of utilities prepared according to the GBT. It was determined that there is a statistically significant increase from pre-test to post-test in the learning levels of the students about voice in verb topic. It was determined that the qualitative data obtained from the opinions of students and teachers supported these positive and meaningful results of the study.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTürkçede çatı kavramı, yönetme ve bağlama kuramına göre çatı öğretimi
dc.title.alternativeVoice concept in Turkish, voice teaching according to government and binding theory
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2022-08-10
dc.contributor.departmentTürkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmGrammar
dc.subject.ytmGrammar-voice
dc.subject.ytmFunctional grammar
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmTurkish education
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.subject.ytmGovernment-binding theory
dc.identifier.yokid10248607
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityBOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid627109
dc.description.pages332
dc.publisher.disciplineTürkçe Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess