Mobil yayıncılıkta hareketli çizgi roman ve bir uygulama örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son yıllarda giderek önem kazanan disiplinlerarası çalışmalar, köklü bir birikime sahip olan çizgi romanların da farklı bakış açılarıyla tasarlanmasına zemin hazırlamıştır. Çoklu ortam teknolojisinin sunduğu olanaklar ile hareketli formlara dönüşen çizgi romanlar, mobil yayıncılığın sağladığı etkileşim ve kullanım kolaylığının yanı sıra içinde barındırdığı birden çok bileşen ve artan mobil araçların medya işlevleri ile zengin bir içerikle hazırlanabilir, mobil olarak erişilebilir niteliktedir. Hareketli çizgi roman adı altında türeyen bu yeni form aynı zamanda karakter ile mekân unsurlarının hareketli çizgi roman panellerindeki yazı, imaj ve zaman bileşenleri ile aktarılabilmesinden dolayı öğretim sürecini zenginleştirecek, güncel eğitim yaklaşımlarının gereksinimlerini karşılayabilecek ve ders başarısını etkileyebilecek bir öğretim materyali konumundadır. Mobil öğretim materyali olarak hareketli çizgi roman tasarlama, geliştirme, uygulama ve ders başarısına etkisini ölçmeye yönelik olan bu araştırmada mobil yayıncılık, çizgi roman ve hareketli çizgi roman tasarımı konularıyla ilgili kuramsal veriler taranarak tezin teorik altyapısı oluşturulmuştur. Tez çalışmasının uygulama projesi için ortaöğretim 10-14 yaş grubundaki öğrencilere yönelik hareketli çizgi roman tasarlanmış ve mobil yayıncılık üzerinden erişilmesi sağlanmıştır. Tasarlanan hareketli çizgi romanın öğretim materyali olarak kullanılmasının ders başarısına etkisini ölçmek üzere literatür taraması yapılarak ve alan uzmanlarının görüşleri alınarak akademik başarı testi hazırlanmış, geçerlilik güvenilirlik çalışması yapıldıktan sonra nicel verilerin toplanması için örnekleme alınan okullardaki çalışma grubuna öntest, sontest ve kalıcılık testi şeklinde uygulanmıştır. Deney grubuna hareketli çizgi roman tasarımı, kontrol grubuna ise geleneksel yöntem uygulanarak öğrenciler arasındaki ders başarısı farkı incelenmiş nicel veriler ile sonuca gidilmiştir. Araştırmada toplanan nicel verilerin istatistiksel çözümleri için SPSS for Windows 22.0 programından yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler ışığında hareketli çizgi romanı öğretim materyali olarak kullanan deney grubu öğrencileri lehine anlamlı bir farklılığa ulaşılmış, tasarımcı, araştırmacı ve uygulayıcılara yönelik önerilerde bulunulmuştur. Interdisciplinary studies, which have become increasingly important in recent years, have paved the way for the design of comics, which have a deep-rooted knowledge, from different perspectives. Comics, which have turned into mobile forms with the possibilities offered by multimedia technology, can be prepared with a rich content and accessible on mobile, with the interaction and ease of use provided by mobile broadcasting, as well as the media functions of multiple components and increasing mobile devices. This new form, which emerged under the name of animated comics, is also in the position of a teaching material that will enrich the teaching process, meet the needs of current education approaches and affect the success of the course, since the characters and space elements can be transferred with the text, image and time components on the montion comic book panels.In this research, which aims to measure the effect of designing, developing, applying and teaching motion comics as a mobile teaching material, the theoretical background of the thesis was formed by scanning the theoretical data on the subjects of mobile publishing, comics and motion comics design. For the application project of the thesis study, motion comics were designed for students in the 10-14 age group of secondary education and accessed via mobile publishing. In order to measure the effect of using the designed motion comic as a teaching material on course success, an academic achievement test was prepared by conducting a literature review and taking the opinions of field experts. An motion comic book design was applied to the experimental group and the traditional method was applied to the control group, and the difference in course success between the students was examined and the results were reached with quantitative data. SPSS for Windows 22.0 program was used for statistical solutions of the quantitative data collected in the research.In the light of the data obtained in the study, a significant difference was reached in favor of the experimental group students who used motion comics as teaching materials, and suggestions were made for designers, researchers and practitioners.
Collections