Sömürülen coğrafya'nın yeni konsepti: Postkolonyalizm bağlamında ABD yapımlı filmlerin Afro-Amerikalılara bakışı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Renk ayrımcılığı toplumsal sorunların başında gelmekle birlikte insanoğlununvebası olarak nitelendirilmektedir. Bu durum coğrafi keşifler ile başlamış ve tarihselsüreç içerisinde kolonileşme formuna bağlı hız kazanarak, II. Dünya Savaşı‟na kadarsüregelmiştir. Savaş sonrası ağır tahribat kolonyal düzen içerisinde dönüşümü gereklikılmıştır. Böylelikle coğrafyaya daha etkin hüküm etme anlayışı postkolonyal formatile varoluş göstererek değişen dünya düzeni içerisinde farklı boyutlara eğrilmiştir.Postkolonyal sistem içerisinde gerçekleşen eğrilme, toplumsal ve kültürel arenadayarattığı algı ile sanatsal faaliyetler üzerinden çarpıcı söylemler geliştirmiştir. Bufaaliyetler içerisinde ön plana çıkan sinema ise ideolojik fikirlerin perdeye yansıtılmahususunda etkin bir araç olarak önemli bir payı üstlenmiştir. Sinema çatısı altındaAfro-Amerikalılar meselesini örüntüleme minvaliyle gündem yaratan Mor Yıllar,Mississipi Yanıyor, Yeşil Yol, Muhteşem Münazaracılar, Çitler filmlerinin renkçilikteması postkolonyal konseptle değerlendirilmiştir. Örneklem alınan filmlerde işlenenrenk ayrımcılığına yönelik göstergelerin açık manasından ziyade arka planda yatanmesajların açığa çıkarılması için de semiyotik analiz yöntemi kullanılmıştır.Sözgelimi dekolonizasyon süreciyle sömürgeciliğin bittiği kanısı, postkolonyalargümanlar ile günümüzde halen devam ettirilmekte ve beyaz adama yüklenen ulvisıfatlar filmlerin aktarılma esnasında bariz bir şekilde görülmektedir.Anahtar Kelimeler: Kolonyalizm, Postkolonyalizm, ABD, Renk Ayrımcılığı, Sinema. Color discrimination is at the forefront of social problems, but it is describedas the plague of mankind. This situation started with geographical discoveries andgained momentum depending on the form of colonization in the historical process. Itlasted until World War II. The heavy destruction after the war necessitated thetransformation in the colonial order. Thus, the understanding of governing thegeography more effectively has been skewed to different dimensions in the changingworld order by showing existence with a postcolonial format. The warping that tookplace in the postcolonial system has developed striking discourses through artisticactivities with the perception it created in the social and cultural arena. Cinema,which has come to the fore among these activities, has undertaken an important roleas an effective tool in reflecting ideological ideas on the screen. The colorism themeof the films The Purple Years, The Mississippi Burns, The Green Mile, TheMagnificent Debaters, The Fences, which set the agenda with the pattern ofpatterning the issue of African-Americans under the roof of cinema, were evaluatedwith a postcolonial concept. Semiotic analysis method was also used to reveal themessages lying in the background rather than the explicit meaning of the indicatorsfor color discrimination in the sampled films. For example, the opinion thatcolonialism ended with the decolonization process is still maintained today withpostcolonial arguments and the lofty adjectives attributed to the white man areclearly seen during the transfer of the films.Keywords: Colonialism, Postcolonialism, U.S.A, Color Discrimination, Cinema.
Collections